Fadha'il ahlulbait
Rasulullah s.a.w.,
oleh Mufti Makkah, Syeikh Muhammad Sa'id bin Muhammad Babushail Al-Hadhramiy, dalam risalahnya yang berjudul 'Ad-Durarun-Naqiyyah Fi Fadha'ili Dzurriyyati Khairil-Barriyyah'
Mufti Makkah Syeikh Muhammad Sa'id bin Muhammad Babushail Al-Hadhramiy – rahimahullah – mengetengahkan nas-nas hadits Rasulullah s.a.w. mengenai fadha'il ahlulbait dan keturunan beliau s.a.w., di dalam sebuah risalah yang ditulisnya berjudul 'Ad-Durarun-Naqiyyah Fi Fadha'ili Dzurriyyati Kharil-Barriyyah', dicetak di kairo pada tahun 1969 M/1389 H.
Mengenai fadha'il ahlulbait Rasulullah s.a.w. Syeikh Muhammad Sa'id mengetengahkan nas-nas Al-Qur'an dan hadits seperti di bawah ini:
hadits-hadits yang menerangkan fadha'il ahlulbait Rasulullah s.a.w. banyak sekali. Beberapa di antaranya adalah:
1. Hadits yang diriwayatkan oleh Thabraniy, bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
Thabraniy meriwayatkan sebuah hadits dari Siti Fatimah r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w. pernah menegaskan:
Abulkhair Al-Qazwainiy meriwayatkan sebuah hadits dari Anas bin Malik r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w. ketika menikahkan 'Ali bin Abi Thalib r.a dengan Siti Fatimah r.a berkata sebagai berikut:
Abu Dawud meriwayatkan sebuah hadits, bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah berkata:
Ibnu Sa'ad mengetengahkan sebuah hadits, bahawasanya Rasulullah s.a.w. pernah menegaskan:
Riwayat mengenai sikap hormat para sahabat Nabi kepada ahlulbait Rasulullah s.a.w
Abu Bakar Ash-Shiddiq r.a pernah berkata kepada Imam 'Ali bin Abi Thalib r.a sebagai berikut:
Demikianlah beberapa contoh mengenai kesetiaan para sahabat Nabi dan para Imam empat mazhab kepada wasiat Rasulullah s.a.w. yang mewanti-wanti ummatnya supaya menghormati dan memuliakan ahlulbait beliau s.a.w.
Kemuliaan yang diperoleh seorang beriman dari kebesaran takwanya kepada Allah dan Rasul-Nya adalah kemuliaan yang bersifat umum, yakni dapat diperoleh setiap orang beriman dengan jalan takwa. Lain halnya dengan kemuliaan ahlulbait dan keturunan Rasulullah s.a.w. Mereka memperoleh kemuliaan berdasarkan kesucian yang dilimpahkan Allah kepada mereka sebagai keluarga dan keturunan Rasulullah s.a.w. Jadi, kemuliaan yang ada pada mereka bersifat khusus, tidak mungkin dapat diperoleh orang lain yang bukan ahlulbait dan bukan keturunan Rasulullah s.a.w. Akan tetapi itu tidak bererti bahawa mereka tidak diharuskan bertakwa kepada Allah dan Rasul-Nya. Dengan memperbesarkan ketakwaan kepada Allah dan Rasul-Nya mereka memperoleh kemuliaan khusus dan kemuliaan umum, sedangkan orang-orang selain mereka dengan ketakwaan kepada Allah dan Rasul-Nya hanya memperoleh kemuliaan umum. Itulah yang membezakan martabat kemuliaan ahlulbait dan keturunan Rasulullah s.a.w. dari martabat kemuliaan orang-orang selain mereka. Ketinggian martabat yang diberikan Allah kepada mereka merupakan penghargaan Allah s.w.t. kepada Rasul-Nya, junjungan kita Nabi Besar Muhammad s.a.w.
Sebagai sesama manusia, para ahlulbait dan keturunan Rasulullah s.a.w. adalah sama dengan para sahabat Nabi dan keturunannya. Mereka bisa saja berbuat suatu kekeliruan atau terkena dosa, kerana bukan orang-orang ma'sum (terpelihara dari kemungkinan berbuat kekeliruan). Orang-orang yang ma'sum hanyalah para Nabi dan Rasul, sebagai pembawa syari'at Ilahi dan hukum-hukum-Nya untuk disampaikan kepada ummat manusia. Betapa pun tingginya martabat, keutamaan (fadha'il) dan ketakwaan mereka, sebagai manusia mereka tetap menghadapi kemungkinan berbuat kekeliruan. Namun secara khusus bagi ahlulbait dan keturunan Rasulullah s.a.w., atas berkah dan kepemurahan Allah s.w.t. mereka itu memperoleh ampunan atas segala kekeliruan dan kesalahan yang mungkin diperbuat, dan Allah memelihara mereka dari cacat cela yang dapat merendahkan kadudukan mereka.
2013@abdkadiralhamid
oleh Mufti Makkah, Syeikh Muhammad Sa'id bin Muhammad Babushail Al-Hadhramiy, dalam risalahnya yang berjudul 'Ad-Durarun-Naqiyyah Fi Fadha'ili Dzurriyyati Khairil-Barriyyah'
Demikian pula keadaan manusia
dewasa ini, kesentosaan mereka tergantung pada kesentosaan agama dan syari'at
yang ditinggalkan oleh seorang Nabi akhir zaman yang datang dari
baitun-nubuwwah, yaitu Nabi Muhammad s.a.w. Keselamatan manusia dari cobaan dan
malapetaka tergantung pada sikap manusia sendiri dalam melestarikan kesentosaan
ajaran agama yang dibawakan oleh Nabi Muhammad s.a.w. Malapetaka dan berbagai
macam bencana pasti akan menimpa kehidupan ummat manusia manakala mereka
menjauhi kebenaran dan keadilan yang diajarkan Muhammad Rasulullah s.a.w. dan
bernaung kepada hal-hal selain Allah dan tuntutan agama-Nya.
Barangsiapa yang merenungkan murka Allah yang ditimpakan kepada seorang manusia atau sebuah negeri yang memusuhi-Nya, ia dapat memahami bahawa turunnya azab itu akibat sikap manusia sendiri yang tidak menghiraukan agama Allah.
Nabi Muhammad diangkat sebagai penghulu semua Nabi dan Rasul
serta sebagai Nabi terakhir pembawa agama Allah yang terakhir, Islam. Maha
Benar Allah yang telah menyatakan bahwa mereka itu telah dianugerahi keutamaan
mengungguli semua keutamaan yang ada di dunia dan di alam semesta.
Keistimewaan-keistimewaan khusus lainnya dilimpahkan Allah
s.w.t. kepada mereka ialah, bahawa Allah meniadakan azab umum dari ummat
manusia. Tidak seperti ummat-ummat sebelum mereka yang selalu dikenakan azab
umum apabila sudah banyak orang yang mendustakan para Nabi dan Rasul yang
diutus Allah kepada mereka; seperti azab umum yang ditimpakan Allah kepada
ummat Nabi Nuh a.s, ummat Nabi Salleh a.s, ummat Nabi Luth a.s dan lain-lain.
Mufti Makkah Syeikh Muhammad Sa'id bin Muhammad Babushail Al-Hadhramiy – rahimahullah – mengetengahkan nas-nas hadits Rasulullah s.a.w. mengenai fadha'il ahlulbait dan keturunan beliau s.a.w., di dalam sebuah risalah yang ditulisnya berjudul 'Ad-Durarun-Naqiyyah Fi Fadha'ili Dzurriyyati Kharil-Barriyyah', dicetak di kairo pada tahun 1969 M/1389 H.
Pada bahagian pertama risalah tersebut Syeikh
Muhammad Sa'id menerangkan makna 'ahlulbait' berdasarkan hadits-hadits shahih.
Dalam hal itu ia mengatakan sebagai berikut: "…ayat Al-Qur'an yang
mengenai ahlulbait" (yakni ayat 33 surah Al-Ahzab) tidak menolak
pengertian tentang masuknya para isteri
Rasulullah s.a.w. dalam lingkungan ahlulbait Rasulullah s.a.w., kerana kata
'ahlul-bait' mencakup dua pengertian, iaitu: keluarga yang tinggal serumah (baitus-sukna)
dan keluarga menurut silsilah (batin-nasab). Para isteri Rasulullah s.a.w. adalah
keluarga yang tinggal serumah dengan beliau s.a.w., sedangkan kaum kerabat
beliau (termasuk anak cucu keturunan beliau) adalah keluarga senasab. Ayat
tersebut pada dasarnya turun berkenaan dengan hak dan kewajipan para isteri
Nabi. Akan tetapi dengan adanya hadits-hadits yang menunjukkan, bahawa ayat
tersebut mencakup ahlulbait sukna dan ahlulbait senasab, maka pengertian
mencakup semua pihak…"
Mengenai fadha'il ahlulbait Rasulullah s.a.w. Syeikh Muhammad Sa'id mengetengahkan nas-nas Al-Qur'an dan hadits seperti di bawah ini:
"Katakanlah (hai Muhammad): 'Kepada kalian aku tidak minta upah apa pun juga atas seruanku kecuali kasih-sayang dalam kekeluargaan'. Barangsiapa berbuat kebajikan baginya Kami tambahkan kebaikan pada kebajikannya itu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Membalas syukur". [Asy-Syura: 23]
Imam Ahmad bin Hanbal, Thabraniy dan Al-Hakim meriwayatkan
sebuah hadits berasal dari Ibnu 'Abbas r.a yang mengatakan, bahawa setelah
turun ayat tersebut di atas, para sahabat bertanya:
"Ya Rasulullah, siapakah kerabat anda yang wajib kita berkasih sayang kepada mereka?" Rasulullah s.a.w. menjawab: "'Ali, Fatimah dab dua orang anak mereka berdua".
Abu Syeikh meriwayatkan sebuah hadits dari Imam 'Ali bin Abi
Thalib r.a yang mengatakan bahawa:
"Ayat Haa Miim turun berkenaan dengan diri kami".
Yang dimaksud dengan ayat 'Haa Miim' adalah ayat tersebut di
atas. Selanjutnya Imam 'Ali r.a mengatakan:
"Tidak ada yang memelihara kasih sayang kepada kami selain orang yang beriman".
hadits-hadits yang menerangkan fadha'il ahlulbait Rasulullah s.a.w. banyak sekali. Beberapa di antaranya adalah:
1. Hadits yang diriwayatkan oleh Thabraniy, bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
"Allah menciptakan keturunan setiap Nabi dari tulang sulbinya
sendiri, namun Allah menciptakan keturunanku dari tulang sulbi 'Ali bin Abi
Thalib".
Abulkhair dan Al-Hakim meriwayatkan sebuah hadits berasal
dari Al-'Abbas, paman Nabi, bahawa pada suatu hari 'Ali bin Abi Thalib r.a
datang menghadap Rasulullah s.a.w., dan di tempat itu hadir Al-'Abbas. Setelah
Rasulullah s.a.w. menjawap ucapan salam 'Ali bin Abi Thalib r.a beliau berdiri,
kemudian merangkulnya dan mencium keningnya, lalu dipersilakan duduk di sebelah
kanan beliau. Ketika itu Al-'Abbas bertanya: 'Ya Rasulullah, apakah anda
mencintai dia'? Beliau menjawap:
"Paman, demi Allah, Allah lebih mencintai dia daripada aku.
Allah Azza wa Jalla menjadikan keturunan setiap Nabi dari tulang sulbinya
sendiri, namun Allah menjadikan keturunanku dari tulang sulbi orang ini".
Al-Bukhariy di dalam 'Shahih'nya meriwayatkan sebuah hadits
berasal dari Abu Bikrah Ats-Tsaqafiy r.a yang mengatakan sebagai berikut:
"Saya mendengar Rasulullah s.a.w. berkata dari atas
mimbar – al-Hasan di samping beliau, beliau sebentar melihat kepadanya dan
sebentar melihat kepada hadirin
“Puteraku ini adalah sayyid. Mudah-mudahan dengan dia Allah kelak
akan mendamaikan dua golongan kaum Muslimin".
Tirmudziy mengetengahkan sebuah hadits berasal dari Usamah
bin Zaid r.a yang mengatakan sebagai berikut:
"Saya melihat Rasulullah s.a.w. duduk memangku al-Hasan dan al-Husein, kemudian beliau berkata: Dua orang anak ini anak-anakku dan anak-anak Fatimah. Ya Allah, aku mencintai dua anak ini, maka cintailah mereka berdua dan cintailah pula orang yang mencintai kedua-duanya".
Dalam kitab 'Al-Hilyah' Abu Nu'aim meriwayatkan sebuah
hadits berasal dari Abu Bakar Ash-Shiddiq r.a yang menceritakan kesaksiannya,
bahawa pada suatu hari di saat Rasulullah s.a.w. sedang mengimami sholat
jama'ah, tiba-tiba datanglah al-Hasan r.a. Di saat Rasulullah s.a.w. sedang
sujud al-Hasan yang masih kecil itu naik ke atas punggung beliau, kemudian
turun dan naik lagi ke atas tengkuk beliau. Rasulullah s.a.w. mengangkat anak
itu perlahan-lahan. Selesai sholat para sahabat berkata: Ya Rasulullah, anda
memperlakukan anak itu tidak seperti perlakuan yang anda berikan kepada siapa
pun juga. Rasulullah s.a.w. menjawap:
"Anak ini
raihanahku, Anakku ini adalah sayyid, semoga dengan dia Allah akan mendamaikan
dua golongan kaum Muslimin".
Al-Hafidz As-Salafiy meriwayatkan sebuah hadits dari Abu
Hurairah r.a yang mengatakan, bahawa pada suatu hari Rasulullah s.a.w. bersama
saya pergi ke tempat perniagaan Bani Qainuqa. Sekembalinya dari tempat itu
beliau masuk ke masjid, kemudian menyuruh saya:
"Panggilkan
anakku…" Al-Hasan bin Ali segera datang lalu masuk ke dalam hijr beliau,
Rasulullah s.a.w. kemudian membuka mulut al-Hasan dan berdoa di depan mulutnya:
"Ya Allah, aku mencintai dia maka cintailah dia dan cintailah orang yang mencintainya – beliau mengucapkannya tiga kali".
Ahmad dan Al-Hakim meriwayatkan sebuah hadits berasal dari
Musawwar bin Makhramah radhiyallahu 'anhuma; bahawasanya Rasulullah s.a.w.
telah berkata:
"Fatimah adalah sebahagian dari diriku, apa yang membuatnya marah membuatku marah dan apa yang melegakannya melegakan aku. Sesungguhnya bahawa semua nasab akan terputus pada hari kiamat, selain nasabku, sebabku dan menantuku".
Thabraniy meriwayatkan sebuah hadits dari Siti Fatimah r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w. pernah menegaskan:
"Semua anak yang dilahirkan oleh ibunya bernasab kepada
ayah mereka kecuali anak Fatimah; akulah wali mereka, akulah nasab mereka dan
akulah ayah mereka".
Al-Baihaqiy, Thabraniy dan lain-lainnya meriwayatkan, bahawa
ketika Umar Ibnul-Khatthab r.a meminang puteri Imam 'Ali r.a yang bernama Ummu
Kaltsum (puteri Siti Fatimah Az-Zahra r.a), ia berkata:
Lebih lanjut Umar r.a berkata. "Aku tidak menginginkan
kedudukan, tetapi saya pernah mendengar Rasulullah s.a.w. berkata:
'Semua sebab dan nasab akan terputus pada hari kiamat kecuali sebabku dan nasabku. Semua anak yang dilahirkan ibunya bernasab kepada ayah mereka kecuali anak Fatimah, akulah ayah mereka dan kepadaku mereka bernasab'. Umar r.a berkata lebih lanjut: 'Aku adalah sahabat beliau, dan dengan hidup bersama Ummu Kaltsum aku ingin memperoleh hubungan sebab dan nasab (dengan Rasulullah s.a.w.)'.
Abulkhair Al-Qazwainiy meriwayatkan sebuah hadits dari Anas bin Malik r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w. ketika menikahkan 'Ali bin Abi Thalib r.a dengan Siti Fatimah r.a berkata sebagai berikut:
"Allah mempererat kerukunan kalian berdua, memenangkan pengikut kalian, memberkahi kalian dan semoga mengeluarkan keturunan yang banyak dan baik dari kalian".
Anas mengatakan: Demi Allah, benarlah bahawa Allah
mengeluarkan keturunan yang banyak dan baik dari dua orang (suami-isteri) itu.
Imam Ahmad bin Hanbal dan Ibnu Abi Hatim meriwayatkan sebuah
hadits berasal dari Ummu Aiman r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w. pada malam
pertama pernikahan 'Ali dengan Fatimah radhiyallahu 'anhuma berdoa bagi
keselamatan kedua-duanya.
Untuk Fatimah r.a beliau berdoa:
"Ya Allah, ia (Fatimah r.a) dan keturunannya kuperlindungkan
kepadaMu dari syaitan terkutuk".
Untuk 'Ali r.a beliau berdoa:
"Ya Allah, ia ('Ali r.a) dan keturunannya keperlindungkan
kepadamu dari syaitan terkutuk".
Kemudian kepada 'Ali r.a beliau berkata:
"Gaulilah keluargamu bismillah wal barakah".
Al-Bazar, Abu Ya'la, Thabraniy dan Al-Hakim meriwayatkan
sebuah hadits dari Ibnu Mas'ud r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah
berkata:
"Fatimah telah menjaga kehormatannya, kerana itu Allah
mengharamkan dia dan keturunannya dari neraka".
Al-Bukhariy dan Muslim dalam 'Shahih'nya masing-masing
meriwayatkan sebuah hadits dari Siti Fatimah r.a, bahawa Rasulullah s.a.w.
pernah berkata kepadanya:
"Apakah engkau tidak puas menjadi sayyidatu nisa'ul Mu'minin
(wanita kaum Muslimin yang terkemuka)"?
Tirmudziy dan Al-Hakim meriwayatkan sebuah hadits dari
Usaman bin Zaid r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah berkata:
"Keluargaku yang paling kucintai ialah Fatimah".
Imam Ahmad bin Hanbal dan Tirmudziy meriwayatkan sebuah
hadits dari Ibnuz-Zubair r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah berkata:
"Fatimah adalah bahagian dari diriku, apa yang mengganggunya mengganggu diriku dan apa yang menyakitinya menyakiti diriku".
Dalam kitab 'Al-Ghilaniyyat' Abubakar meriwayatkan sebuah
hadits dari Abu Ayuub Al-Anshariy, bahawasanya Rasulullah s.a.w. pernah
berkata:
"Pada hari kiamat akan terdengar suara berseru dari tengah Arsy: 'Hai semua manusia, tundukkanlah kepala dan pejamkan mata kalian hingga Fatimah binti Muhammad lewat di atas shirath! Fatimah kemudian berjalan bersama tujuhpuluh ribu bidadari secepat kilat hingga sampai ke syurga".
Abu Dawud meriwayatkan sebuah hadits, bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah berkata:
"Barangsiapa mencintaiku dan mencintai kedua anak itu – yakni al-Hasan dan al-Husein radhiyallahu 'anhum – serta mencintai ayah bonda mereka (yakni Imam 'Ali dan Siti Fatimah radhiyallahu 'anhuma) kemudian ia mati dalam keadaan mengikuti sunnahku ia akan masuk syurga yang sederajat dengan syurgaku".
Abu Ya'la meriwayatkan sebuah hadits dari Salmah bin Al-Akwa
r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w. pernah berkata:
"Bintang-bintang adalah keselamatan bagi penghuni langit sedangkan ahlulbaitku adalah keselamatan bagi ummatku dari perselisihan".
Dalam hadits yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal,
Rasulullah berkata:
"Apabila bintang-bintang lenyap, lenyaplah langit; dan apabila ahlulbait lenyap, lenyaplah penghuni bumi".
Dalam hadits lain Rasulullah berkata:
"Apabila ahlulbaitku punah, maka tibalah apa yang dijanjikan dalam ayat-ayat Al-Qur'an kepada penghuni bumi (yakni kepunahan)".
Ibnu Adiy dan Ad-Dailamiy meriwayatkan sebuah hadits berasal
dari 'Ali bin Abi Thalib r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w. berkata:
"Di antara kalian yang paling mantap (tidak goyah) di atas shirath ialah yang paling besar kecintaannya kepada ahlulbaitku".
Tirmudziy, Ibnu Majah dan Al-Hakim meriwayatkan, bahawa
Rasulullah s.a.w. berkata:
"Aku memerangi orang yang memerangi mereka (ahlulbaitku) dan berdamai dengan orang yang berdamai dengan mereka".
Ibnu Ma'jah meriwayatkan sebuah hadits yang berasal dari
Al-'Abbas bin Abdul Mutthalib, bahawasanya Rasulullah s.a.w. berkata:
"Kepada ada orang-orang yang sedang bercakap-cakap kemudian jika didatangi seorang dari ahlulbait lalu memutuskan pembicaraan? Demi Allah yang nyawaku berada di tangan-Nya, iman tidak akan masuk ke dalam hati seorang sebelum ia mencintai mereka (ahlulbaitku) demi kerana Allah dan kerana kerabatku".
Menurut riwayat lain beliau berkata:
"Seseorang (hamba Allah) tidak beriman kepadaku sebelum ia mencintaiku, dan ia tidak mencintaiku sebelum mencintai ahlulbaitku".
Dalam riwayat hadits yang lain lagi beliau berkata:
"Mereka tidak akan masuk syurga sebelum beriman, dan mereka tidak beriman sebelum mencintai kalian (ahlulbait Rasulullah s.a.w.) demi kerana Allah dan Rasul-Nya".
Thabraniy dan Al-Baihaqiy meriwayatkan sebuah hadits, bahawa
dalam salah satu khutbah di atas mimbar Rasulullah s.a.w. berkata:
"Kepana ada orang-orang yang menggangguku mengenai nasab dan kaum kerabatku? Bukankah orang yang mengganggu nasabku dan kaum kerabatku bererti ia telah menggangguku dan siapa yang menggangguku bererti ia mengganggu Allah s.w.t.?"
Ad-Dailamiy meriwayatkan sebuah hadits, bahawasanya
Rasulullah s.a.w. berkata:
"Barangsiapa mencintai Allah ia mencintai Al-Qur'an. Barangsiapa yang mencintai Al-Qur'an ia mencintai aku dan barangsiapa yang mencintai aku ia tentu mencintai para sahabatku dan kaum kerabatku".
Al-Mala dalam kitab 'Sirah'nya mengetengahkan sebuah hadits,
bahawasanya Rasulullah s.a.w. berkata:
"Tidak ada yang mencintai kami ahlulbait kecuali orang yang beriman dan bertakwa, dan tidak ada yang membenci kami kecuali orang munafik dan derhaka".
Ad-Dailamiy meriwayatkan sebuah hadits dari Ibnu Sa'id
Al-Khudhariy bahawasanya Rasulullah s.a.w. berkata:
"Allah sangat murka terhadap orang yang menggangguku melalui ahlulbaitku (itrahku)".
Ad-Dailamiy mengatakan, benarlah bahawa Rasulullah s.a.w.
telah berkata:
"Barangsiapa yang ditangguhkan ajalnya (dipanjangkan umurnya) dan ingin mendapat kebahagiaan dengan kebajikan yang dikurniakan Allah kepadanya, hendaklah berlaku baik terhadap keluargaku sepeninggalanku. Barangsiapa tidak berlaku baik terhadap keluargaku sepeninggalku, ia akan dipendekkan umurnya, dan pada hari kiamat ia akan dihadapkan kepadaku dalam keadaan mukanya berwarna hitam".
Ibnu Sa'ad mengetengahkan sebuah hadits, bahawasanya Rasulullah s.a.w. pernah menegaskan:
"Hendaklah kalian berwasiat yang baik mengenai ahlulbaitku. Kelak aku akan menggugat kalian. Barangsiapa yang kugugat bererti aku menjadi lawannya, dan orang yang menjadi lawanku ia masuk neraka. Barangsiapa yang menjaga baik-baik wasiatku mengenai ahlulbaitku, bererti ia telah membuat perjanjian dengan Allah".
Ibnu Sa'ad juga mengetengahkan hadits lain, bahawasanya
Rasulullah s.a.w. berkata:
"Aku dan ahlulbaitku ibarat sebuah pohon di syurga yang cabang dahannya berada di dunia. Barangsiapa menghendaki dapat menjadikannya sebagai jalan kepada Tuhannya".
Ad-Dailamiy mengetengahkan sebuah riwayat hadits,
bahawasanya Rasulullah s.a.w. berkata:
"Doa seseorang masih tertutup hijab sebelum ia mengucapkan shalawat bagi Muhammad dan ahlulbaitnya: Ya Allah limpahkanlah shalawat kepada Muhammad, aal Muhammad dan para sahabatnya dan limpahkanlah salam sejahtera kepada mereka".
Tirmudziy dan Al-Hakim meriwayatkan hadits dari Ibnu 'Abbas
r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w. berkata:
"Cintailah Allah yang dengan nikmat kurnia-Nya memberi makan kepada kalian, dan cintailah aku demi kerana Allah s.w.t. serta cintailah ahlulbaitku demi kecintaan kalian kepadaku".
Al-Baihaqiy dan Ad-Dailamiy meriwayatkan sebuah hadits,
bahawasanya Rasulullah s.a.w. menegaskan:
"Seorang hamba Allah tidak beriman sebelum ia mencintai diriku lebih daripada dirinya sendiri, lebih mencintai keturunanku daripada keturunannya, lebih mencintai keluargaku daripada keluarganya dan lebih mencintai dzatku daripada dzatnya sendiri".
Ad-Dailamiy mengetengahkan sebuah hadits, bahawasanya
Rasulullah s.a.w. berpesan kepada kaum Muslimin:
"Didiklah anak-anak kalian supaya mempunyai tiga macam sifat: Mencintai Nabi kalian, mencintai ahlulbaitnya dan gemar membaca Al-Qur'an".
Al-Hafidz As-Salafiy meriwayatkan sebuah hadits berasal dari
Muhammad bin Al-Hanafiyyah, bahawa ia (Muhammad bin Al-Hanafiyyah) dalam
tafsirnya mengenai firman Allah dalam surah Maryam: 96, iaitu:
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan berbuat kebajikan, Allah Yang Maha Pengasih akan menanamkan dalam hati mereka rasa kasih sayang".
Mengatakan:
"Seorang mu'min tidak akan mantap imannya sebelum di dalam hatinya terdapat rasa kasih-sayang kepada 'Ali r.a dan ahlulbaitnya".
Abu Sa'id di dalam kitab 'Syarafun-Nubuwwah' mengetengahkan
sebuah hadits, bahawasanya Rasulullah s.a.w. berkata kepada Fatimah r.a:
"Hai Fatimah, engkau marah Allah marah, dan engkau ridho (puas)
Allah ridho".
Al-allamah Ibnu Hajar dalam kitabnya,
'Ash-Shawaiqul-Muriqah', menerangkan sebagai berikut:
Barangsiapa mengganggu salah seorang putera Fatimah, ia akan menghadapi bahaya kerana perbuatannya itu membuat marah Siti Fatimah r.a. Sebaliknya, barangsiapa mencintai putera-putera Fatimah r.a ia akan memperoleh keridhaannya.
Ibnu Hajar lebih jauh mengatakan:
Orang harus menahan diri sampai mengecam mereka (ahlulbait dan keturunan Rasulullah s.a.w.). Jika ada seorang di antara mereka yang berbuat fasik berupa bid'ah atau lainnya, yang harus dikecam hanyalah perbuatannya, bukan dzatnya, kerana dzatnya itu merupakan bahagian dari Rasulullah s.a.w., sekalipun antara dzat beliau dan dzat orang itu terdapat perantara (wasa'ith).
Ad-Dailamiy meriwayatkan sebuah hadits, bahawasanya
Rasulullah s.a.w. berkata:
"Barangsiapa ingin bertawassul (berwasilah) padaku dan ingin
memperoleh syafaatku pada hari kiamat, hendaklah ia menyambung hubungan (yakni
memelihara kasih-sayang) dengan ahlulbaitku dan berbuat yang menyenangkan
mereka".
Ibnu Asakir meriwayatkan sebuah hadits berasal dari Imam
'Ali r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w. berkata:
"Barangsiapa yang menanam budi baik bagi ahlulbaitku, pada hari
kiamat kelak ia akan kubalas".
Dalam riwayat lain, Rasulullah s.a.w. berkata:
"Pada hari kiamat aku akan menjadi penolong (syafi') bagi empat
golongan orang, iaitu: Orang yang menghormati keturunanku, orang yang memenuhi
kebutuhan mereka, orang yang berusaha membantu urusan mereka pada saat mereka
membutuhkan bantuannya, dan orang yang mencintai mereka dengan hatinya".
Al-Bazar dan Thabraniy meriwayatkan sebuah hadits panjang
dari Al-Hasan bin 'Ali radhiyallahu 'anhuma, yang antara lain mengatakan:
"Aku termasuk ahlul-bait yang Allah mewajibkan setiap Muslim
supaya berkasih-sayang dengan mereka. Mengenai merekalah Allah telah menurunkan
ayat Al-Qur'an: "Katakanlah (hai Muhammad): 'Aku tidak minta upah apa pun
atas seruanku kecuali kasih-sayang kepada keluargaku'. Dan siapa yang berbuat
kebaikan akan Kami tambahkan kebaikan baginya". [Asy-Syura: 51]
Berbuat kebaikan dalam ayat tersebut bermakna kasih-sayang
kepada ahlul-bait.
Hadits lainnya yang semakna dan diketengahkan oleh Imam
Ahmad bin Hanbal dari Ibnu 'Abbas r.a yang menafsirkan kata 'kebaikan' dalam
ayat tersebut di atas dengan 'kasihsayang kepada aal Muhammad
s.a.w."
Riwayat mengenai sikap hormat para sahabat Nabi kepada ahlulbait Rasulullah s.a.w
Abu Bakar Ash-Shiddiq r.a pernah berkata kepada Imam 'Ali bin Abi Thalib r.a sebagai berikut:
"Demi Allah yang
nyawaku berada di tangan-Nya, sungguhlah bahawa kerabat Rasulullah s.a.w. lebih
kucintai daripada kerabatku sendiri".
Umar Ibnul-Khatthab r.a pernah berkata kepada 'Abbas bin
Abdul Mutthalib, paman Nabi s.a.w., dengan bersumpah, bahawa andaikata ayah Umar sendiri memeluk Islam
maka bagi Umar Islamnya 'Abbas r.a lebih disukai olehnya, kerana Rasulullah
s.a.w., lebih menyukai Islamnya 'Abbas r.a.
Pada suatu hari Zainul Abidin bin Al-Husein bin 'Ali bin
Thalib radhiyallahu anhum datang ke rumah Ibnu 'Abbas r.a, ia disambut dengan
ucapan: 'Marhaban
bil-habib ibnil-habib' ('Selamat datang saudara tercinta putera saudara
tercinta').
Pada suatu hari Zaid bin Tsabit r.a melawat seorang sahabat
yang wafat. Sesuai menunaikan sholat jenazah datang seorang membawa seekor
keldai untuk ditungganginya. Oleh Zaid r.a keledai itu diserahkan kepada Ibnu
'Abbas r.a yang berada di dekatnya seraya berkata:
"Hai putera paman Rasulullah, biarlah anda saja yang
mengendarai keledai ini!"
Ibnu 'Abbas r.a menyahut: 'Memang demikianlah Rasulullah s.a.w. memerintahkan kita supaya
menghormati para ulama". Sambil mencium tangan Ibnu 'Abbas r.a,
Zaid bin Tsabit r.a berkata: "Memang demikianlah Rasulullah s.a.w. memerintahkan kita supaya
menghormati ahlulbait beliau s.a.w."
Umar bin Abdul Aziz r.a (Khalifah Bani Umayyah satu-satunya
yang terkenal saleh dan zuhud) berkata kepada buyut Rasulullah s.a.w. yang
bernama Abdullah bin Al-Hasan Al-Mutsanna bin Al-Hasan bin 'Ali radhiyallahu
anhum:
"Bila anda membutuhkan sesuatu tulis sajalah surat kepadaku,
kerana aku malu kepada Allah yang melihat anda berdiri di depan pintu
kediamanku".
Ketika Umar bin Abdul Aziz masih menjabat sebagai penguasa
kota Madinah, buyut perempuan Rasulullah s.a.w. yang bernama Fatimah binti 'Ali
Zainul Abidin bin Al-Husein bin 'Ali bin Abi Thalib radhiyallahu anhum datang
kepadanya. Semua orang yang berada di dalam rumah disuruh keluar oleh Umar bin
Abdul Aziz, kemudian ia berkata kepada Fatimah r.a: "Di muka bumi ini
tidak ada keluarga yang lebih kucintai daripada kalian, dan kalian lebih
kucintai daripada keluargaku sendiri".
Abu Bakar bin Ayyasy berkata: "Seumpama Abu Bakar, Umar dan 'Ali radhiyallahu anhum;
tiga-tiganya itu datang bersama kepadaku untuk suatu kebutuhan, tentu aku
mendahulukan 'Ali daripada dua orang sahabatnya itu, kerana hubungan
kekerabatan 'Ali dengan Rasulullah s.a.w. Daripada aku mendahulukan Abu Bakar
dan Umar, rasanya aku lebih baik dijatuhkan dari langit ke bumi!"
Apabila Ibnu 'Abbas r.a menanyakan suatu hadits kepada
seorang sahabat Nabi, ia selalu datang ke rumahnya. Pada suatu hari seorang
sahabat Nabi yang didatanginya berkata: "Semestinya anda menyuruh orang
saja memanggil saya, dan saya pasti datang kepada anda"! Ibnu 'Abbas
menjawap: "Akulah yang harus datang kepada anda"!
Imam Ahmad bin Hanbal
pernah disesali beberapa orang kerana mengadakan hubungan dekat dengan seorang penganut mazhab Syi'ah. Terhadap reaksi mereka itu ia berkata: "Subhanallah, ia seorang yang sangat mencintai ahlulbait Rasulullah s.a.w., dan ia seorang perawi yang dapat dipercayai"! Apabila Imam Ahmad melihat ada seorang terkemuka datang ke rumahnya, lebih-lebih jika yang datang itu orang Quraisy, ia segera keluar menjemputnya, mempersilakan masuk, dan ia sendiri berjalan di belakangnya.
Imam Abu Hanifah
sangat besar kecintaannya kepada ahlulbait Rasulullah s.a.w., menghormati mereka dan sering membantu kesukaran mereka, baik yang sedang dikejar-kejar oleh kekuasaan Bani Umayyah mahupun yang tidak. Pada suatu saat ia memberi bantuan kewangan kepada keluarga ahlulbait yang sedang dikejar-kejar dengan wang sebesar 12 000 dirham. Bahkan ia mendorong sahabat-sahabatnya supaya membantu kesulitan para anggota keluarga ahlulbait Rasulullah s.a.w.
Demikian juga Imam Malik
r.a,
ia seorang yang sangat mencintai dan menghormati keluarga ahlulbait Rasulullah s.a.w. Ketika itu ia dipukuli hingga pingsan oleh penguasa Madinah yang bernama Ja'far bin Sulaiman Al-'Abbasiy (dari keluarga 'Abbas). Setelah sedarkan diri kembali ia berucap: "Saya bersaksi bahawa orang yang memukulku tidak salah"! Ketika ada orang bertanya apa sebabnya, Imam Malik menjawap: "Saya takut dan malu kalau saya mati dan bertemu dengan Rasulullah s.a.w. ada seorang dari kerabat beliau (Yakni Ja'far bin Sulaiman) masuk neraka kerana diriku"! Beberapa waktu kemudian ketika Khalifah Al-Manshur (dari dinasti Bani 'Abbas) datang ke Madinah dan berniat hendak mengambil tindakan terhadap Ja'far bin Sulaiman, ia menyerahkan sebuah cambuk kepada Imam Malik dan menyuruhnya supaya membalas perbuatan Ja'far. Saat itu Imam Malik menjawap: "Ma'adzallah, demi Allah, saya tidak akan memukulnya dengan cambuk ini, saya telah menyatakan dia tidak bersalah kerana ia kerabat Rasulullah s.a.w."!
Imam Syafi'iy r.a
lebih besar lagi
kecintaannya kepada ahlulbait Rasulullah s.a.w. Ketika ia dituduh oleh kaum
Khawarij sebagai pengikut kaum Rawafidh dan kaum Nawashib (kerana kecintaan dan
penghormatannya kepada ahlulbait dan Abu Bakar Ash-Shiddiq dan Umar
Ibnul-Khatthab radhiyallahu anhum); dalam beberapa bait sya'irnya ia menjawap
tegas:
"Kalau aku dituduh oleh orang-orang bodoh sebagai penganut kaum rawafidh kerana aku memuliakan 'Ali r.a…kalau aku dituduh sebagai penganut kaum nawashib kerana aku memuliakan Abu Bakar r.a, biarlah aku selamanya menjadi orang rawafidh dan nawashib kedua-duanya, kerana aku memang memuliakan 'Ali dan Abu Bakar radhiyallahu 'anhuma, kendatipun aku akan dibenamkan dalam gundukan pasir"… "Kalau kerana mencintai aal Muhammad aku dituduh penganut kaum Rawafidh, biarlah Tsaqalain (Kitabullah dan ahlulbait Rasulullah s.a.w.) menjadi saksi bahawa aku ini seorang rawafidh"!
Demikianlah beberapa contoh mengenai kesetiaan para sahabat Nabi dan para Imam empat mazhab kepada wasiat Rasulullah s.a.w. yang mewanti-wanti ummatnya supaya menghormati dan memuliakan ahlulbait beliau s.a.w.
Hal itu banyak ditegaskan dalam Al-Qur'anul-Karim, antara
lain firman Allah s.w.t. :
"Barangsiapa taat kepada Rasul berarti taat kepada Allah…" [An-Nisa: 80]
"…Dan Allah beserta Rasul-Nya itulah yang lebih berhak didambakan keridhaan-Nya…" [At-Taubah: 62]"Hendaklah kalian beriman kepada Allah dan Rasul-Nya…" [An-Nisa: 136]
Masih banyak lagi ayat Al-Qur'an yang semakna dengan
ayat-ayat tersebut di atas. Jadi, sekalipun yang terpokok adalah iman kepada
Allah s.w.t., namun iman kepada Rasul-Nya sama sekali tidak terpisahkan dari
iman kepada Allah. Atas dasar pengertian yang benar itu, maka soal menjaga
kehormatan dan memelihara hak-hak ahlulbait dan keturunan Rasulullah s.a.w. –
sebagaimana yang beliau wasiatkan dalam hadits Tsaqalain dan lain-lainnya –
merupakan kewajipan ummat Islam dalam rangka melaksanakan ketaatan kepada
Rasulullah s.a.w.
Memandang ahlulbait dan keturunan Rasulullah s.a.w. sebagai
orang-orang mulia sama sekali tidak mengurangi makna firman Allah s.w.t. dalam
Al-Qur'an:
"Kalian Kami jadikan berbangsa-bangsa dan berpuak-puak agar kalian saling mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kalian ialah yang paling besar takwanya". [Al-Hujurat: 13]
dan tidak pula mengurangi makna sabda Rasulullah s.a.w. yang
menegaskan:
"Tiada kelebihan bagi orang Arab atas orang bukan Arab ('Ajam) dan tiada kelebihan bagi orang bukan Arab atas orang Arab kecuali kerana takwa"
Ayat 13 surah Al-Hurujat dan hadits Nabi yang kami kemukakan
di atas itu tidak bertentangan dengan ayat 33 surah Al-Ahzab yang menegaskan:
"Sesungguhnya Allah hendak menghapuskan rijsa (kotoran) dari
kalian, ahlulbait, dan hendak mensucikan kalian sesuci-sucinya".
Kemuliaan yang diperoleh seorang beriman dari kebesaran takwanya kepada Allah dan Rasul-Nya adalah kemuliaan yang bersifat umum, yakni dapat diperoleh setiap orang beriman dengan jalan takwa. Lain halnya dengan kemuliaan ahlulbait dan keturunan Rasulullah s.a.w. Mereka memperoleh kemuliaan berdasarkan kesucian yang dilimpahkan Allah kepada mereka sebagai keluarga dan keturunan Rasulullah s.a.w. Jadi, kemuliaan yang ada pada mereka bersifat khusus, tidak mungkin dapat diperoleh orang lain yang bukan ahlulbait dan bukan keturunan Rasulullah s.a.w. Akan tetapi itu tidak bererti bahawa mereka tidak diharuskan bertakwa kepada Allah dan Rasul-Nya. Dengan memperbesarkan ketakwaan kepada Allah dan Rasul-Nya mereka memperoleh kemuliaan khusus dan kemuliaan umum, sedangkan orang-orang selain mereka dengan ketakwaan kepada Allah dan Rasul-Nya hanya memperoleh kemuliaan umum. Itulah yang membezakan martabat kemuliaan ahlulbait dan keturunan Rasulullah s.a.w. dari martabat kemuliaan orang-orang selain mereka. Ketinggian martabat yang diberikan Allah kepada mereka merupakan penghargaan Allah s.w.t. kepada Rasul-Nya, junjungan kita Nabi Besar Muhammad s.a.w.
Mengenai kemuliaan para sahabat Nabi, Allah s.w.t. telah
menyatakan pujian dan penghargaanNya atas kesetiaan dan ketaatan mereka kepada
Allah dan Rasul-Nya, dan atas keikhlasan mereka dalam perjuangan menegakkan
kebenaran Allah di muka bumi. Dalam Al-Qur'anul-Karim Allah telah berfirman:
"Kalian adalah ummat terbaik yang dilahirkan bagi ummat manusia. Kalian menyuruh manusia berbuat kebajikan dan mencegah kemungkaran." [Aali Imran: 110]"Dan demikian pula kalian telah Kami jadikan ummat yang adil – wasathan – agar kalian menjadi saksi atas perbuatan manusia". [Al-Baqarah: 143]"…Pada hari Allah tidak merendahkan Nabi dan kaum mu'minin yang menyertainya, cahaya mereka memancar di hadapan dan sebelah kanan mereka…" [At-Tahrim: 8]"Sesungguhnyalah, bahawa Allah telah ridha kepada orang-orang beriman ketika mereka menyatakan janji setia kepadamu di bawah sebatang pohon – Bai'atur-Ridhwan". [Al-Fath: 18]"…Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama memeluk Islam di kalangan kaum Muhajirin dan Ansar serta semua orang yang mengikuti mereka dengan baik. Kepada mereka itu Allah telah ridha dan mereka pun ridha kepada Allah…" [At-Taubah: 100]"Hai Nabi, cukuplah bagimu Allah dan orang-orang beriman yang mengikutimu – yang akan membelamu". [Al-Anfal: 64]
Sebagai sesama manusia, para ahlulbait dan keturunan Rasulullah s.a.w. adalah sama dengan para sahabat Nabi dan keturunannya. Mereka bisa saja berbuat suatu kekeliruan atau terkena dosa, kerana bukan orang-orang ma'sum (terpelihara dari kemungkinan berbuat kekeliruan). Orang-orang yang ma'sum hanyalah para Nabi dan Rasul, sebagai pembawa syari'at Ilahi dan hukum-hukum-Nya untuk disampaikan kepada ummat manusia. Betapa pun tingginya martabat, keutamaan (fadha'il) dan ketakwaan mereka, sebagai manusia mereka tetap menghadapi kemungkinan berbuat kekeliruan. Namun secara khusus bagi ahlulbait dan keturunan Rasulullah s.a.w., atas berkah dan kepemurahan Allah s.w.t. mereka itu memperoleh ampunan atas segala kekeliruan dan kesalahan yang mungkin diperbuat, dan Allah memelihara mereka dari cacat cela yang dapat merendahkan kadudukan mereka.
Jelaslah, kepada ahlulbait Rasulullah s.a.w. Allah
berfirman: "Allah
hendak menghapuskan kotoran (rijsa) dari kalian dan mensucikan kalian
sesuci-sucinya"; sedangkan mengenai para sahabat Nabi, Allah berfirman:
"…Allah telah ridha kepada orang-orang beriman ketika mereka menyatakan
janji setia kepadamu di bawah sebatang pohon" (Bai'atur-Ridhwan).
Dilihat dari sudut akal, bisa saja terjadi suatu perbuatan
tidak menyenangkan ahlulbait Rasulullah s.a.w. yang dilakukan oleh seorang atau
beberapa sahabat Nabi, dan sebaliknya. Hal itu bukan merupakan kejadian aneh,
kerana setiap manusia dapat saja berbuat kekeliruan dan kesalahan, apalagi
mereka itu bukan orang-orang ma'sum.
Kita, seluruh kaum Muslimin, wajib mencintai dua golongan
tersebut agar kita – insya Allah – dapat memperoleh kebajikan di dunia dan
akhirat. Kita wajib memandang mereka semua dengan sikap yang adil, mengingat
jasa-jasa yang telah mereka berikan kepada agama Islam dan kepada ummat Islam.
Pandangan kita terhadap mereka semua harus bertitik-tolak pada keinginan
memperoleh keridhaan Allah dan Rasul-Nya. Kita harus menjauhkan dari hati dan
fikiran kita kecenderungan nafsu berpihak kepada yang satu dan mengecam yang
lain. Orang yang berfikir sihat tentu tidak akan membiarkan dirinya dicekam
oleh fikiran dan perasaan yang tidak selaras dengan ajaran Al-Qur'an dan
Sunnah.
2013@abdkadiralhamid
========00o00=========
0 Response to "Mufti Makkah Syeikh Muhammad Sa'id bin Muhammad Babushail Al-Hadhramiy, Fadha'il Ahlulbait Rasulullah s.a.w"
Post a Comment
Silahkan komentar yg positip