PEMBAHASAN KEEMPAT
NASAB YANG TIDAK TERPUTUS DI DUNIA MAHUPUN DI AKHIRAT
Sebagaimana diketahui dengan dalil-dalil qat'i yang datang dari Rasulullah s.a.w. bahawa nasab keturunan Muhammad akan berterusan hingga hari kiamat dan seterusnya hingga mereka datang di telaga Rasulullah s.a.w. Adapun orang yang mengatakan bahawa nasab ini terputus, tidak akan bersambung atau tidak diketahui, mereka itu menentang hadis-hadis Rasulullah s.a.w. yang mengatakan kesinambungan nasab ini, bukti-bukti bersambungnya dan kemasyhurannya, kerana Al-Mahadi akan muncul dari nasab yang mulia ini dan di antara syarat-syarat beriman padanya ialah dengan mengenal nasabnya dengan pengetahuan yang jelas, terang dan tiada kesamaran. Di sini kami akan mengemukakan beberapa dalil sambil menerangkan segi pengambilan hukumnya, di antaranya:
FASAL PERTAMA:
1. Dari Zaid Bin Arqam r.a. katanya: Telah bersabda Rasulullah s.a.w.:
إِنِّى تَارِكٌ فِيْكُمُ الثَّقَلَيْنِ، مَاإِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوْا بَعْدِيْ، أَحَدُهُمَا أَعْظَمُ مِنَ اْلأَخِرِ: كِتَابُ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ حَبْلٌ مَمْدُوْدٌ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى اْلأَرْدِ وَعِتْرَتِى أَهْلُ بَيْتِى، وَلَنْ يَتَفَرَّ قَا حَتَّى يَرْدَا عَلَى الْحَوْض، فَانْظُرُوْا كَيْفَ تَخْلِفُوْنِى فِيْهِمَا
"Sesungguhnya aku meninggalkan di tengah-tengah kamu dua perkara yang berat, selagi kamu berpegang padanya kamu tidak akan sesat sepeninggalan aku, yang satu lebih besar dair yang lain; Kitab Allah yang merupakan tali yang terhulur menjunam dari langit ke bumi dan itrahku (keturunan) dari Ahli Baitku, keduanya tidak akan berpisah sehingga datang padaku di Telaga Haudh, maka perhatikanlah bagaimana sikap kamu terhdap keduanya itu", diriwayatkan oleh Muslim, Tirmizi dan Ahmad.
2. Dari Jabir Bin Abdillah r.a.
katanya: Aku melihat Rasulullah s.a.w. sedang berkhutbah di atas untanya yang
terpotong telinganya dan kudengar sabdanya: "Wahai sekalian manusia,
sesungguhnya aku telah meninggalkan di tengah-tengah kamu dua perkara yang
berat -- jika kamu mengambilnya maka kamu tidak akan sesat; Kitab Allah dan
itrahku dari Ahli Baitku", diriwayatkan oleh Tirmizi dan Ahmad.
3. Al-Hafiz Ibnu Kathir memuat
dalam tafsirnya sebuah hadis yang menurutnya sahih, bahawa Rasulullah s.a.w
berkata dalam khutbahnya di Ghadir Khom:
إِنِّيْ مُخْلِفٌ فِيْكُمُ الثَّقَلَيْنِ:كِتَابَ اللهِ، وَعِتْرَتِيْ أَهْلِ بِيْتِيْ، أَلاَ وَأَنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِ قَاحَتَّى يَرِدَا عَلَي الْحَوْضْ
"Sesungguhnya aku
meninggalkan di tengah-tengah kamu dua perkara yang berat (thaqalain); Kitab
Allah dan itrahku dan bahawa keduanya tidak akan berpisah sehingga datang
menjumpaiku di Telaga Haudh".
4. Dari Zaid Bin Arqam r.a.
katanya: Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. berdiri sedang menyampaikan
khutbahnya di hadapan kami di suatu telaga air bernama Khom yang terletak
antara Mekah dan Madinah. Setelah mengucapkan hamdalah dan memuji kepada Allah,
memberi peringatan dan nasihat lalu bersabda baginda s.a.w.:
أَمَّا بَعْدُ أَلاَ أًيُّهَا النَّاسُ فَاءِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ يُوْشِكُ أَنْ يَأْتِى رَسُوْلُ رَبِّىْ فَأُجِيْبُ وَأًنَا تَارِكٌ فِيْكُمْ ثَقَلَيْنِ : أَوَّلُهَا كِتَابُ اللهِ فِيْهِ الْهُدَي وَالنُّوْرُ فَخُذُوْا بِكِتَابِ اللهِ وَاسْتَمْسِكُوْا فَحَثَّ عَلَىكِتَابِ اللهِ وَرَغِبَ فِيْهِ. ثُمَّ قَالَ : وَأَهْلُ بَيْتِىْ أُذَكِّرُ كُمُ اللهَ فِى أَهْلِ بَيْتِىْ اُذَكِّرُ كُمُ اللهَ فِى أَهْلِ بَيْتِى أُذَكِّرُ كُمُ اللهَ فِى أَهْلِ بَيْتِى. فَقَ لَ لَهُ حُصَيْنٌ : وَمَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ يَا زَيْدُ؟ أَلَيْسَ نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ؟ قَالَ : نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ. وَلَكِنْ أَهْلُ بَيْتِهِ مَنْ حُرِّمَ الصَّدَقَةُ بَعْدَهُ. قَالَ : وَمَنْ هُمْ؟ قَالَ : هُمْ آلُ عَلِيْ وَآلُ عَقِيْلٍ وَآلُ جَعْفَرٍ وَآلُ عَبَّاسِ. قَالَ : كُلُّ هَؤُلاَءِ حُرِّمَ الصَّدَقَةُ؟ قَالَ : نَعَمَ
"Amma ba'du, wahai sekalian manusia, sesungguhnya aku adalah seorang basyar (manusia) dan tidak lama lagi aku akan menyahut seruan tuhanku, maka aku tinggalkan di tengah-tengah kamu dua perkara yang berat (Thaqalain); pertama Kitab Allah Ta'ala yang di dalamnya mengandungi petunjuk dan cahaya, maka ambillah kitab Allah itu dan berpeganglah padanya", lalu baginda menganjurkan supaya memberi perhatian kepadanya dan menggemarkan orang kepadanya kemudian sabdanya:"Dan Ahli Baitku, aku peringatkan kamu terhadap Ahli Baitku". Lalu Husain bertanya: Siapakah Ahli Bait baginda wahai Zaid? Bukankah isteri-isteri beliau adalah Ahli Baitnya? Zaid menjawab: Sesungguhnya isteri-isteri baginda bukanlah daripada Ahli Baitnya akan tetapi Ahli Bait baginda adalah orang-orang yang diharamkan pada mereka menerima sedekah selepas kewafatan baginda. Ia bertanya lagi: Siapakah mereka itu? Jawabnya: Mereka itu adalah keluarga Ali, keluarga Aqil, keluarga Jaafar dan keluarga Al-Abbas r.a. Katanya: Apakah semua mereka itu diharamkan padanya sedekah? Jawabnya:Ya, diriwayatkan oleh Muslim, Ahmad, Tirmizi dan Nasa'i.
HUKUM YANG DAPAT DIAMBIL DARI HADIS-HADIS DI ATAS:
1. Al-Qur'an-ul-Karim akan kekal dan akan kekal pula hukumnya serta bukti kebenarannya di atas permukaan bumi sehingga hari kiamat kemudian datang kepada Rasulullah di telaga haudhnya seperti disebutkan dalam tiga hadis pertama di atas.
2. Ahlul Bait adalah 'partner' Al-Qur'an yang sentiasa berdamping dengannya, tiada mungkin terpisah sehingga keduanya bertemu dengan Rasulullah di telaga haudhnya seperti diterang oleh hadis-hadis di atas.
3. Dari hadis ini dapat diketahui bahawa keturunan Ahlul Bait sentiasa dikenal dan dipercayai sebagaimana Al-Qur'an-ul-Karim dipercayai, kerana keduanya merupakan kesatuan yang tidak dapat dipisahkan, seperti disifatkan oleh hadis-hadis sahih di atas.
4. Rasulullah s.a.w. menyebutkan dalam tiga hadis pertama di atas bahawa beliau meninggalkan di atas permukaan bumi ini dua perkara yang sentiasa bergandingan, siapa berpegang kepada keduanya tidak akan sesat iaitu; Kitab Allah dan itrahnya.
FASAL KEDUA:
1. Abu Daud mengatakan dalam
Sunannya: Telah memberitahu saya Ahmad Bin Ibrahim, dari Abdullah Bin Jaafar
Ar-Rugi, dari Abul Malij Al-Hasan Bin Omar dari Ziyad Bin Bayan dari Ali Bin
Nufail dari Said Bin Al-Musayyib dari Ummu Salamah katanya: Aku mendengar
Rasulullah s.a.w. bersabda:"Al-Mahdi adalah dari keturunanku dan dari cucu
Fatimah", dikeluarkan oleh Ibnu Majah dari Said Bin Al-Musayyib katanya:
Kami pernah berada di rumah Ummu Salamah r.a. dan kami menyebut-nyebut
Al-Mahdi, maka katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Al-Mahdi dari keturunan Fatimah", hadis ini disahihkan oleh
As-Sayuti dalam kitab Al-Jami' As-Saghir.
2. Abu Daud juga meriwayatkan
dalam Sunannya dari jalur Asim Bin Ibnun-Nujud dari Zar Bin Abdullah Bin Mas'ud
r.a. dari Rasulullah s.a.w. sabdanya: "Sekiranya tidak tinggal melainkan
sehari umur dunia, nescaya Allah akan memanjangkan hari itu sehingga
dibangkitkan padanya seorang dariku atau dari keluargaku yang namanya sama
dengan namaku dan nama ayahnya sama dengan nama ayahku, ia akan memenuhi bumi
dengan kesaksamaan dan keadilan setelah dipenuhi dengan kezaliman dan
penganiayaan", hadis ini disahihkan oleh Ibnu Taimiyah dalam kitab Minhajus
Sunnah an-Nabawiyah.
3. Berkata Abu Daud dalam
Sunannya: Telah memberitahu aku Suhail Bin Tamam Bin Badi' dari Imaran
Al-Qattan dari Abi Nadrah dari Abi Said Al-Khudri katanya: Telah bersabda
Rasulullah s.a.w.:"Al-Mahdi dari keturunanku, lebar dahinya dan mancung
hidungnya, ia memenuhi bumi dengan kesaksamaan dan keadilan setelah dipenuhi
dengan kezaliman dan penganiayaan dan akan berkuasa selama 7 tahun". Hadis
disahihkan oleh Ibnu Qayyim dalam kitab Al-Manar dan As-Sayuti dalam
kitabAl-Jami' As-Saghir.
Dari hadis-hadis mengenai
Al-Mahdi di atas dapat diambil beberapa pengajaran:
1. Al-Mahdi dari keturunan
Rasulullah s.a.w. dan keluarga Nabi s.a.w. adalah keturunan(19) wanita ahli
syurga, Sayidah Fatimah Az-Zahra' iaitu dari keturunan Sayidina Al-Hasan atau
Sayidina Al-Husain r.a.
2. Al-Mahdi akan datang pada
akhir zaman dan bahawa beliau dari keturunan Ahlul Bait. Oleh kerana beliau
dari keturunan Ahlul Bait maka nasabnya mesti dikenal dan disepakati oleh semua
pihak, sehingga tidak terdapat keraguan pada nasabnya, kerana kami diperintah
untuk mengimaninya dan mengikutinya sekalipun dengan merangkak di atas salji,
seperti disebutkan dalam hadis-hadis sahih.
3. Al-Mahdi disebutkan dalam
banyak hadis yang telah mencapai tingkat mutawatir(20) maka barangsiapa
mengingkarinya atau mencaci nasabnya dan nasab keturunan Fatimah Az-Zahra' yang
telah terbukti dengan dalil-dalil naqli dengan sanad-sanadnya yang sahih lagi
mutawatir, maka ia telah mengingkari suatu dalil syar'i yang terbukti
kebenarannya, sedangkan orang yang mengingkari hadis mutawatir jelas hukumnya
di sisi para ulama syarak dan untuk lebih memperjelas kami sebutkan beberapa
dalil dalam pembahasan-pembahasan risalah ini.
FASAL KETIGA:
Firman Allah Ta'ala dalam Al-Qur'an:
جَنَّاتُ عَدْنٍ يَّدْخُلُوْ نَهَا وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آبَآ ئِهِمْ وَاَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمِ...الرعد: 23
"Syurga 'Adn mereka masuk ke dalamnya dan juga orang yang baik-baik dari bapak-bapak mereka dan isteri-isteri (suami-suami) mereka dan turunan mereka"(21).
Maka dapat diambil pengajaran
dari ayat suci ini, bahawa Allah s.w.t. menetapkan suatu hukum kepada
keturunan-keturunan yang mana mereka akan menyertai datuk-datuk mereka, lalu
bagaimana dapat dipastikan keturunan-keturunan itu tanpa ketetapan nasab,
sedangkan zuriat (keturunan) sebagaimana kita ketahui adalah dari hasil
keturunan seorang lelaki atau orang yang dinasabkan kepadanya hingga hari
kiamat.
FASAL KEEMPAT:
1. Dari Abi Said Al-Khudri r.a. katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w berkhutbah di atas mimbar:
مَ بَالُ أَقْوَامٍ يَقُوْلُوْنَ: إِنَّ رَحْمَ رَسُوْلِ اللهِ لاَ تَنْفَعُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. بَلَى. إِنَّ رَحْمِيْ مَوْصُوْلَةٌ فِى الدُّنْيَا وَاْلأَخِرَةِ
"Mengapa masih ada sebilangan kaum yang mengatakan bahawa tali kekeluargaan Rasulullah s.a.w tidak menguntungkan kaumnya pada hari kiamat. Sungguh demi Allah bahawasanya tali kekeluargaan akan tetap tersambung di dunia mahupun di akhirat. Wahai sekelian manusia! Sesungguhnya aku akan mendahului kamu sampai di Telaga Haudh"
diriwayatkan oleh Ahmad dan Al-Hakim
dalam sahihnya, dan Al-Baihaqi dan Tabarani dalam kitab Al-Kabir.
2. Al-Bazzar meriwayatkan dari
Ibnu Abbas r.a. katanya: Telah meninggal dunia seorang puteri Safiah binti
Abdul Muttalib r.a. kemudian beliau bercerita yang kesudahannya beliau katakan:
Kemudian Rasulullah s.a.w. berdiri, setelah mengucapkan hamdalah dan memuji
kepada Allah lalu bersabda:"Mengapa masih ada sebilangan kaum yang menuduh
bahawa hubungan kerabatku tidak akan memberi manfaat, ketahuilah bahawa semua
kemuliaan dan keturunan akan terputus pada hari kiamat kecuali kemuliaan dan
keturunanku dan sesungguhnya tali kekeluargaanku akan tetap bersambung di dunia
mahupun di akhirat", hadis ini disahihkan oleh Al-Hafiz As-Sakhawi dan
Ibnu Hajar dan disebutkan oleh Imam Ahmad dalam musnadnya dari tiga jalur.
PENGAJARAN
1. Dari
dua hadis di atas nyatalah bahawa kemuliaan dan keturunan Rasulullah s.a.w.
tidak akan terputus sama ada di dunia mahupun di akhirat.
2. Nabi
s.a.w. membantah anggapan orang yang mengatakan bahawa tali kekeluargaannya
tidak memberi manfaat, bahkan menguatkan manfaat tersebut dengan sumpah yang
mana sabdanya: "Demi Allah sesungguhnya tali kekeluargaanku tetap
bersambung di dunia dan di akhirat".
Maka jelas bahawa dari keterangan hadis-hadis Rasulullah s.a.w. di atas bahawa itrah beliau adalah keterununan Saiyidina Al-Hasan dan Saiyidina Al-Husain r.a. dan bahawasanya keturunan ini akan kekal sebagaimana kekalnya Al-Qur'an sehingga kedua datang pada hari kiamat di Telaga Haudhnya. Sesungguhnya Al-Mahdi berasal dari keturunan suci ini yang sentiasa terbukti dengan jelas tanpa ada keraguan di dalamnya, laksana Al-Qur'an yang terang, jelas dan terbukti kebenarannya. Kemudian bahawasanya nasab Rasulullah s.a.w. tidak akan terputus di dunia mahupun di akhirat, siapa yang mengingkarinya maka ia telah mengingkari kewajipan beragama, menentang Allah dan mendustakan hadis-hadis sahih mutawatir yang datang dari Rasulullah s.a.w.
19) Al-Hafiz Ibnu Kathir
menyebutkan dalam kitab Al-Malahim dan Al-Fitan ketika menyebutkan hadis bendera-bendera
hitam dari Tirmizi kemudian ia katakan: Bendera-bendera ini bukanlah yang
dibawa Abu Muslim Al-Khurasani kemudian dengan itu ia meruntuhkan kerajaan Bani
Umaiyah pada tahun 132 H, tetapi ia bendera-bendera hitam yang akan dibawa
serta oleh Al-Mahdi iaitu Muhammad bin Abdullah Al-Alawi Al-Fatimi Al-Hasani
r.a.
20) Lihat kitab Ar-Rad Ala Man Kazzabal Ahadith As-Sahihah Al-Waridah Fil Mahdi dimana dikutip pendapat tentang mutawatirnya hadis-hadis Al-Mahdi, karangan As-Syeikh Abdul Muhsin bin Hamdul Ibad.
21) Surah Ar-Ra'd:23 dan dikutip
oleh As-Syeikh Al-Mubarak dari Imam Syaukani.
Semoga bermanfaat
abdkadiralhamid@2014
Sumber :
SEBUAH KAJIAN
MENGENAI NASAB SADAH BANI ALAWI
Oleh : Al-Habib Seggaf Ali
Al-Kaff
Klik Juga :
4. PERNYATAAN PARA AHLI SEJARAH, NASAB DAN BIOGRAFI TENTANG KETURUNAN AL-MUHAJIR AHMAD BIN ISA - Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff
5. AALI BA'ALAWI ATAU BANI ALAWI Oleh Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff
6. BANTAHAN DAN PENJELASAN TENTANG NASAB BA ALAWI - Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff
7. PENGERTIAN AALI (KELUARGA) Oleh Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff
8. Kebenaran Nasab Keturunan Nabi Oleh Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff
9. NASAB YANG TIDAK TERPUTUS DI DUNIA MAUPUN DI AKHIRAT - Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff
10. SEKILAS MENGENAI ILMU NASAB DAN KEDUDUKANNYA DALAM SYARIAH ISLAMIYAH - Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff
abdkadiralhamid@2014
0 Response to "NASAB YANG TIDAK TERPUTUS DI DUNIA MAUPUN DI AKHIRAT - Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff "
Post a Comment
Silahkan komentar yg positip