//

AALI BA'ALAWI ATAU BANI ALAWI Oleh Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff


PEMBAHASAN KELIMA

AALI BA'ALAWI ATAU BANI ALAWI


 

Ketika sedang berkecamuk fitnah di Basrah di mana bandar-bandar di Iraq menghadapi bahaya pembunuhan dan terorisme(22), Imam Ahmad Bin Isa meninggalkannya pada tahun 317 H bersama sebilangan besar dari keluarga dan pembantunya yang mencapai jumlahnya lebih kurang 70 orang. Perlu diketahui bahawa Imam Ahmad adalah ketua orang-orang Alawiyyin di Basrah. Beliau adalah putera Imam Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi dan beliau seorang alim, lalu Imam Ahmad menuju ke Madinah Al-Munawwarah dan tinggal di sana selama setahun, kemudian menunaikan haji pada tahun 318 H. Setelah selesai menunaikan hajinya beliau terus menuju ke Yaman, di antara tempat yang dilaluinya ialah Aljubail di suatu lembah Dau'an bersama dengan rombongannya dari Basrah, lalu berpindah ke bandar Alhajrain yang masyhur. Di sana beliau memiliki sebidang tanah dan pokok tamar, kemudian beliau berpindah ke bandar Al-Husaisah yang kini telah hilang/tertimbus yang dahulunya terletak di antara dua bandar Siwon dan Tarim, lalu meninggal dunia di sana pada tahun 345 H dan kuburnya yang terkenal terletak di tengah-tengah bukit di mana terlihat oleh pengunjungnya dari semua arah.
Ketika Imam Ahmad Bin Isa tiba bersama rombongannya di Hadramaut beliau tidak memiliki rumah-rumah, tanah atau ladang pertanian, tetapi orang-orang dari kalangan Ahli Sunnah dan Syiah datang mengadap pada beliau, sementara orang-orang Abadhiah dari kalangan Kindah dan Almaharah menentang kehadiran beliau di Hadramaut. Sebahagian para ahli sejarah menyebutkan tentang terjadinya pertempuran Bahran di antara orang-orang Abadhiah di satu pihak dan Ahlus Sunnah dan Syiah di pihak yang lain. Orang Abadhiah berusaha menyingkirkan Imam Al-Muhajir dari Hadramaut sementara orang-orang Syiah menghendaki beliau kekal di sana. Akhirnya kemenangan berada di pihak penyokong-penyokong Imam Al-Muhajir(23) dan tewaslah orang-orang Abadhiah dalam pertempuran ini. Kemudian tersebarlah keturunan Imam Ahmad di Hadramaut di mana orang yang pertama dari keturunannya dilahirkan di Hadramaut ialah Imam Alawi Bin Ubaidillah Bin Ahmad Bin Isa(24), dinamakan dengan nama ini kerana dinisbahkan kepada Imam Ali dan tidak seorang pun membantu atas pemberian nama ini, maka kepada Imam Alawi inilah kemudian dinasabkan SADAH di Hadramaut, lalu mereka disebutkan Aali Ba'Alawi seperti cara orang-orang Hadramaut menasabkan kepada datuk-datuk mereka. Adapun dalam bahasa yang fasih Ba'Alawi ini terpisahlah antara keturunan Imam Ahmad Bin Isa yang tersebar di Hadramaut dan di tempat-tempat berhijrahnya orang-orang Hadramaut dengan nisbah yang am dipakai bagi keturunan Imam Ali Bin Abi Talib karramallahu wajhah. Orang-orang yang menyokongnya dipanggil Alawiyyin, sementara orang-orang yang menentangnya disebut Nawasib, seperti Othmaniyyin, Sufyaniyyin dan Huraiziyyin, mereka itu dinisbahkan kepada Saiyidina Othman r.a., Abu Sufyan Bin Harb dan Huraiz An-Nassibi yang masyhur.
Adapun keturunan Imam Alawi Bin Ubaidillah adalah orang-orang berilmu, berdakwah dan mempunyai istiqamah. Mereka menjadikan orang-orang yang tinggal di Hadramaut dan di tempat-tempat berhijrahnya sebagai orang-orang yang bermazhab Syafi'e dan dengan ilmu dan kebijaksanaan mereka, Hadramaut bertukar dari penganut mazhab Abadhi yang sudah menyimpang kepada Ahlus-Sunnah bermazhab Syafi'e. Kemudian mereka memperluas gerakannya ke dunia Islam yang lain, lalu bergeraklah mereka ke beberapa wilayah Asia Tenggara dan Afrika Timur sambil membawa cahaya Islam demi memenuhi perintah tuhannya kerana firman Allah Ta'ala:

أُدْعُ إِلَى سَبِيْلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْ عِظَةِ الْحَسَنَةِ... النحل:  125
"Ajaklah mereka kepada jalan Allah dengan bijaksana dan pengajaran yang baik".
 
Lihatlah kitab 'Islam di Timur Jauh', (tarikh masuknya penyebaran dan keadaannya) karangan Dr. Kaisar Adib Mokhol yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Arab oleh Dr. Nabil Subhi dan kitab'Pengantar Kepada Sejarah Islam di Timur Jauh', karangan Al-Allamah Alwi Bin Tahir Al-Haddad Ba'Alawi, kitab 'Sejarah Islam di Filipina' oleh Dr. Naqib Salibi, kitab 'Masuknya Islam Ke Afrika Timur'oleh Ustaz Hamid Ahmad Masyhur Al-Haddad dan 'Dunia Islam Masa Kini' oleh Amir Shakib Arslan.




 
KETUA NASAB LAIN YANG MASYHUR DARI BANI ALAWI
Di antara nasab yang masyhur di Hadramaut, Yaman, Al-Haramain As-Syarifain dan tempat-tempat berhijrahnya orang-orang Hadramaut, Mesir, Syria serta Moroko, iaitu yang berasal dari Al-Allamah Ad-Da'iyah Al-Muhaqqiq kepada orang salaf dahulu yang mempunyai nama, baik di timur, barat dan tanahair ialah Ahmad Bin Hassan Bin Abdullah Al-Attas. Beliau dilahirkan pada tahun 1257 H di Huraidhah, Hadramaut. Beliau memperoleh ilmu pengetahuan dari ulama terkemuka di sana sehingga beliau menguasai ilmu-ilmu bahasa dan syariah Islamiah. Setelah menghafal Al-Qur'an dan bacaan-bacaannya beliau pergi ke Al-Haramain As-Syarifain untuk menuntut ilmu di Mekah Al-Mukarramah, maka tersebarlah nama baiknya di sana dan beliau dikenal oleh ulama yang datang ke Mekah Al-Mukarramah kerana hubungan beliau yang erat dengan guru besar dan mufti Mekah, As-Sayyid Ahmad Zaini Dahlan, yang mana telah disediakan untuk beliau suatu tempat duduk yang tinggi di tengah-tengah suasana keilmuan dan beliau diizinkan mengajar di Al-Haram dimana beliau dikerumuni oleh para ulama Mekah, Madinah, Mesir, Syria dan Moroko kerana luasnya ilmu beliau, cerdas otaknya, baik pemikirannya dan meresap kata-katanya sehingga banyak di antara ulama Al-haramain As-syarifain, Mesir, Syria dan Moroko memuji beliau. Tambahan lagi beliau berasal dari Hadramaut, lalu mereka menterjemahkan kitab-kitab beliau(25). Kemudian beliau kembali ke Hadramaut di mana beliau mendapat suatu manfaat yang besar kerana dapat menyebarkan ilmu dan dakwah serta melakukan kebaikan. Beliau juga banyak mempunyai jasa dan semua orang mengenal nisbah beliau kepada keturunan Rasulullah (Itrah Muhammadiyah) tiada seorang pun yang mengingkarinya dan dengan itu beliau dikenal dalam beberapa perjalanannya terutama di Mesir ketika datang menziarahinya pada tahun 1308 H. Kemudian setelah menempuh kehidupan yang penuh dengan erti kebaikan beliau telah kembali ke rahmatullah pada tahun 1334 H setelah mencapai usia 77 tahun.

22) Fitnah Az-Zinj Wa Fitnah Al-Qaramitah.
23) Lihat kitab Imam Muhajir karangan Ustaz Muhammad Zia' Syahab dan Abdullah bin Nuh cetakan Dar Al-Syuruq.
24) Kepada beliau dinasabkan As-Sadah Al Ba Alawi di Hadramaut.
25) Lihat kitab-kitab berikut: Tanwir Al-Iglas, karangan As-Syeikh Muhammad Ba-Fadhl; Uqud Al-Almas, karangan Al-Allamah Alwi bin Tahir Al-Haddad; Siyar Wa Tarajim Ba'dhu Ulama'ina Fil Qamir Rabi' Asyar, karangan Al-Ustaz Omar Abdul Jabbar; Kalam Al-Habib Ahmad bin Hasan Al-Attas, Fi Man Talaqqa Anhu Min Ulama' Al-Jihat; Mu'jam Al-Mualiffin, karangan Omar Ridha Kahhalah; Al-A'lam, karangan Az-Zarkali.

Sumber : 
SEBUAH KAJIAN MENGENAI NASAB SADAH BANI ALAWI

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "AALI BA'ALAWI ATAU BANI ALAWI Oleh Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff"

Post a Comment

Silahkan komentar yg positip