//

PERNYATAAN PARA AHLI SEJARAH, NASAB DAN BIOGRAFI TENTANG KETURUNAN AL-MUHAJIR AHMAD BIN ISA - Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff

PEMBAHASAN KEENAM

PERNYATAAN PARA AHLI SEJARAH, NASAB DAN BIOGRAFI TENTANG KETURUNAN AL-MUHAJIR AHMAD BIN ISA


Sadah Bani Alawi di Hadramaut atau di tempat-tempat mereka berhijrah tidak asing lagi, bahkan keluarga ini yang paling masyhur dan dikenal disemua tempat oleh segenap lapisan masyarakat baik yang khawas atau awam pada seluruh zaman. Mereka tidak mengadaptasi nasabnya seperti dugaan sebahagian orang, tetapi nama baik mereka terkenal dan tersebar luas, sehingga banyak pengikut-pengikut mereka di Hadramaut dari kalangan kabilah-kabilah, terutama dari kalangan ulama Masyaikh dari keluarga Abi Fadhl, keluarga Al-Amudi dan selainnya, yang mana tidak seorang pun dari mereka berani mendustakan nasab ini. Adapun terjadinya permusuhan oleh sebahagian penduduk Hadramaut kepada Bani Alawi adalah kerana mereka khuatir terhadap kedudukan mereka dan takut diambil alih oleh Sadah yang mulia yang datang dari luar Hadramaut, yang mana mempunyai kelebihan-kelebihan yang melayakkan mereka bagi menduduki tempat-tempat itu kerana mereka memiliki sifat-sifat seperti ilmu, kemuliaan dan budi pekerti yang luhur. Dengan kelebihan yang ada itu maka lahirlah(26) dari keluarga ini sejumlah besar dari tokoh-tokoh yang namanya terkenal di barat mahupun di timur dan berdatangan kepada mereka orang-orang dari berbagai penjuru bumi(27) untuk menimba ilmu pengetahuan daripada mereka sebagaimana mereka juga tampil di luar Hadramaut terutama di Al-Haramain As-Syarifain(28), yang akan diterangkan kepada anda dalam ruang pembahasan ini tentang orang-orang yang menulis biografi mereka dan menyebutkan ketua-ketua nasabnya selain daripada ulama Hadramaut kerana masyhurnya nasab mereka di kalangan para ahli sejarah, ahli nasab dan ahli biografi di dunia Islam yang telah disusun menurut tarikh wafatnya. Dalam pembahasan ini terdapat 14 bahagian, setelah menyebutkan susur-galur nasab yang diterangkan oleh penyusun ini kami ingin memberi keterangan tentang kedudukan orang alim ini dan sedikit daripada peninggalan-peninggalannya.

1. Abul Faraj As-Asfahan(29), wafat pada tahun 356 H.
Sasterawan dan ahli sejarah, Abul Faraj Al-Asfahani menyebutkan dalam kitabnya, Maqatil At-Talibin, sebuah kitab yang menerangkan tentang susur-galur nasab dari mereka yang terbunuh dari keturunan Abu Talib, bermula dari Imam Ali Bin Abi Talib k.w. hingga orang-orang yang terbunuh dalam masa kekuasaan Al-Muqtadir Al-Abbasi yang wafat pada tahun 320 H dan kitab itu dicetak oleh Darul Ma'rifah di Beirut.
Beliau juga menyebutkan pada muka surat 718 tentang pembunuhan Muhammad Bin Yahaya Bin Muhammad Bin Ali Bin Jaafar Bin Muhammad Bin Ali Bin Al-Husain Bin Ali Bin Abi Talib r.a. Yahaya tersebut adalah saudara Isa An-Naqib yang digelar dengan Ar-Rumi, dan di antara anak-anak Isa adalah Ahmad iaitu datuk kepada Sadah keluarga Ba'Alawi di Hadramaut. Abul Faraj Al-Asfahani sebagaimana maklum adalah seorang dari keturunan Bani Umayyah yang hidup satu zaman dengan Imam Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali Ja'afar As-Sadiq.

2. Sheikh As-Syaraf Al-Ubaidili(30), wafat pada tahun 356 H.
Sheikh As-Syaraf Abul Hasan Al-Ubaidili menyebutkan dalam kitabnya 'Tahdzibul Ansab' ketika ia menerangkan keturunan Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi dengan katanya, "Di antara anak Ahmad Bin Isa Al-Akbar adalah Abu Ja'far Muhammad Bin Ali Bin Muhammad Bin Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi". Kemudian ia mengatakan, "Saya telah melihat beliau di Baghdad yang kemudian beliau kehilangan penglihatannya dalam usia yang lanjut (yakni Abu Ja'far Muhammad Bin Ali)".
Adapun Muhammad Bin Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi adalah saudara Ubaidillah, iaitu datuk kepada Sadah keluarga Abi Alawi.

3. Abul Hasan Al-Umri(31), wafat pada tahun 443 H.
Abul Hasan Al-Umri menyebutkan dalam kitabnya 'Al-Majdi Al-Makhtut' ketika menerangkan keturunan Ali Al-Uraidhi, katanya "Adapun Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi adalah seorang pemimpin ternama mempunyai gelaran Ar-Rumi dan beliau dilahirkan dari seorang hamba perempuan (Ummu Walad)".
Adapun Isa mempunyai beberapa orang anak yang dari mereka menghasilkan keturunan yang banyak, yang mana di antara keturunannya ialah datu Sadah keluarga Bani Alawi -- Alawi Bin Ubaidillah Bin Ahmad Bin Isa.

4. Abu Abdillah Bahauddin Muhammad Bin Yusuf Bin Ya'kub Al-Jundi(32), wafat pada tahun 732 H.
Al-Allamah Alwi Bin Tahir Al-Haddad menyatakan dalam kitabnya 'Uqudul Almas' juz 2 muka surat 58, bahawa Al-Jundi memberikan keterangan dalam kitabnya 'As-Suluk Fi Tabaqatil Ulama Wal Muluk'tentang riwayat hidup 11 orang dari keturunan Bani Alawi. Saya telah berusaha mencari buku itu untuk menyalin biografi seorang atau lebih dari orang-orang yang telah tertulis biografinya dalam kitab tersebut, akan tetapi tidak banyak diperolehi memandangkan ia ditulis dengan tulisan tangan, lalu saya dapatkan juz pertama yang telah dicetak dan ditahqiq oleh Muhammad Bin Hasan Al-Akwak, sedangkan yang lain belum dicetak pada masa itu. Saya berjanji jika ia sudah dicetak akan saya tambahkan salasilah nasab orang-orang yang ditulis biografinya dalam cetakan yang akan datang, Insya Allah Ta'ala.

5. Ibnu Anbah(33), wafat pada tahun 828 H.
Sila lihat apa yang telah ditulis oleh Ibnu Anbah dalam umdah besar dan kecil juga dalam salasilah di mana ia menyebutkan nasab keluarga Ali Al-Uraidhi seraya katanya, "Adapun susunan nasab keturunan Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi ialah Ahmad Al-Abh Bin Muhammad Al-Hasan Ad-Dallal Bin Muhammad Bin Ali Bin Muhammad Bin Ahmad Bin Isa Al-Akbar Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi Bin Ja'far As-Sadiq.
Ahmad Bin Isa adalah datuk Alwi Bin Ubaidillah yang kemudian menjadi asal usul Sadah Bani Alawi di Hadramaut, Jawa dan di tempat-tempat di mana keturunan mereka tersebar luas.



6. Abul Fudhail Al-Kazim(34), wafat pada penghujung abad ke-9 H.
Abul Fudhail Muhammad Al-Kazim Bin Abil Futuh menyebutkan dalam kitabnya 'An-Nafhatul Ambariyyah Fi Ansabi Khairil Bariyyah' yang ditulis dalam khazanah Sheikh Abdullah Az-Zanjani di Qum, Iran, beliau menyatakan tentang keturunan Ja'far As-Sadiq katanya, "Anak-anak Ali Bin Ja'far As-Sadiq ialah Abdullah, Abdul Jabbar dan Muhammad yang daripadanya mendapat keturunan". Kemudian beliau berhijrah ke Ras dengan ditemani oleh Tarjumanuddin Al-Qasim Bin Ibrahim Taba-taba, maka lahirlah di sana Isa dan di antara orang yang dilahirkan di sana ialah As-Sayyid Ahmad yang berpindah ke Hadramaut, maka di antara orang yang dilahirkan di sana ialah As-Sayyid Abil Jadid yang datang ke Aden pada zaman Almas'ud Bin Taghtakin Bin Ayyub Bin Syadi pada tahun 611 H. Kerana sesuatu hal maka Almas'ud murka kepada beliau lalu beliau ditangkapnya dan dibuang ke India. Kemudian setelah Almas'ud mati, beliau kembali ke Hadramaut".
Dari teks An-Nafhatul Ambariyyah diperolehi penjelasan bahawa keturunan Ahmad Bin Isa Bin Ali Al-Uraidhi di Hadramaut adalah dari keturunan Imam yang terkenal Ali Bin Muhammad Bin Jadid Bin Abdullah Bin Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali Bin Ja'far As-Sadiq.


7. An-Najafi(35), wafat pada abad ke-9 H.
Lihatlah pada kitab 'Bahrul Ansab' yang diberi nama 'Al-Musyajjarul Kasysyaf Li Usulis Sadatil Asyraf'karangan seorang pakar nasab Imam An-Najafi, di mana beliau menyebutkan pada muka surat 52 -- setelah ditambah oleh Azzabidi dan Rifa'i -- mengenai nasab As-Sayyid Abu Bakar Bin Hasan Bin Abi Bakar Bin Salim Bin Abdullah Bin Abdurrahman Bin Abdullah Bin Abdurrahman As-Seggaf Bin Muhammad Bin Ali Bin Alwi Bin Muhammad Bin Alwi Bin Ubaidillah Bin Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi Bin Ja'far As-Sadiq hingga ke akhir nasab.
Kitab Bahrul Ansab adalah kitab yang paling berharga di antara kitab-kitab nasab yang lain dan bertambah mutunya bila ia ditahqiq oleh As-Sayyid Muhammad Murtadha Azzabidi Al-Husaini yang wafat pada tahun 1205 H dan mempunyai beberapa karangan. Antara yang terpenting ialah Tajul 'Arus Bi Syarhil Qamus, yang mana setiap naskhah yang dicetak dari Bahrul Ansab mengandungi cop beliau. Kemudian diperkuat oleh As-Sayyid Husain Bin Muhammad Ar-Rifa'i Al-Hanafi, seorang ulama besar Azhar Syarif. Maka salasilah itu mengandungi seratus lebih salasilah dan kitab-kitab induk tarikh yang ditambah pada penghabisannya salasilah keluarga Bani Alawi.


8. As-Sayyid Muhammad Sirajuddin(36), wafat pada tahun 885 H.
As-Sayyid Muhammad Sirajuddin Bin As-Sayyid Abdullah Al-Qasim Bin As-Sayyid Muhammad Al-Huzam Ar-Rifa'i menyebutkan dalam kitabnya 'Sihahul Akhbar Fi Nasabis Sadah Al-Fatimiyyah Al-Akhyar' dicetak oleh percetakan Nukhbatul Akhyar di India tahun 1306 H yang mana beliau menyebutkan dalam muka surat 53 tentang anak-anak Isa Bin Muhammad Al-Uraidhi katanya, "Dan di antara anak-anaknya ialah Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi, di Yaman".
Teks ucapan ini sesuai dengan pendapat para penulis kitab-kitab sirah, nasab dan tarikh yang menyebutkan bab ini.


9. Imam As-Sakhawi(37), wafat pada tahun 902 H.
As-Sakhawi menyebutkan dalam beberapa karangannya mengenai biografi Sadah Al-Alawi, di antaranya dalam kitab Bughyatul Rawi Biman Akhadza Anis Sakhawi dan kitab Ad-Dhaw'ul Lamik. Sebagai misal, kami kemukakan di sini salasilah seorang dari keluarga Bani Alawi yang telah ditulis biografinya dalam kitab Ad-Dhaw'ul Lamik juz 5 muka surat 59 yang mana beliau mengatakan pada biografi No. 220: Abdullah Bin Muhammad Bin Ali Bin Muhammad Bin Ahmad Bin Muhammad Bin Ali Bin Muhammad Bin Ali Bin Alwi Bin Muhammad Bin Alwi Bin Muhammad Bin Ali Bin Ja'far As-Sadiq Bin Muhammad Al-Baqir Bin Zainal Abidin Ali Bin Al-Husain Bin Ali Bin Abi Talib, Al-Husaini Al-Hadrami wafat di Mekah dan dikubur di sana. Beliau digelar dengan As-Syarif Ba'Alawi, mempunyai banyak sifat-sifat kemuliaan seperti ilmu, kebaikan dan istiqamah hingga mendapat kepercayaan dari penduduk Mekah dan perjalanan beliau dari Hadramaut ke Al-Haramain selalu disebut-sebut oleh mereka, manakala tarikh wafat beliau iaitu pada tahun 886 di Mekah. Maka jelaslah dari kata-kata Imam As-Sakhawi dalam kitabnya yang menyebutkan susunan nasab Bani Alawi dengan teratur bahawa nasab ini tidak dapat dipertikaikan lagi, bahkan ia termasuk dari nasab-nasab yang diterima sebagai pokok pangkal keturunan Nabi Muhammad s.a.w. Adapun mengenai kedudukan ilmu dan penelitian As-Sakhawi yang enggan mengambil kecuali riwayat yang telah terbukti kebenarannya, tidak asing lagi bagi mereka yang berpengetahuan sekalipun sedikit.


10. Abdullah Al-Jurjani(38), wafat pada tahun 974 H.
As-Sayed Jamaluddin Abdullah Al-Jurjani Bin Abil Barakat, ketua Jurjan menyatakan dalamMusyajjarah Al-Kasysyaf ketika menyebutkan tentang Abul Qasim Al-Abh katanya: Abul Qasim Al-Abh dikenal dengan sebutan Naffat (penjual minyak) kerana beliau berniaga minyak. Beliau mempunyai anak di Baghdad, iaitu Ibnu Abil Hasan Ad-Dallal putera Muhammad Bin Alil Bin Muhammad Bin Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi.
Adapun Muhammad Bin Ahmad adalah saudara Ubaidillah Bin Ahmad iaitu datuk Sadah keluarga Ba'Alawi yang tinggal di Hadaramaut seperti yang anda lihat pada salasilah nasab dalam pembahasan ini.


11. Ibnu Hajar Al-Haithami(39), wafat pada tahun 974 H.
Al-Muhaddith Al-Hafiz Al-Faqih Ibnu Hajar Al-Haithami menyatakan dalam Mu'jam beliau, katanya, "Dan saya mempunyai tariqat yang tinggi kedudukannya, kerana masyaikh (guru-gurunya) dari awal hingga akhir berasal dari keturunan Ahlil Bait masing-masing meriwayatkan dari ayahnya". Lalu berkata lagi bahawa ia berasal dari Al-Qutub Abu Bakar Bin Ahmad As-Seggaf Bin Muhammad Bin Alwi Bin Muhammad Bin Ali Bin Muhammad Bin Ali Bin Alwi Bin Muhammad Bin Alwi Bin Ubaidillah Bin Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi hingga berakhir pada Rasulullah s.a.w.

12. Ibnu Syaqdam(40), wafat pada akhir abad ke-11.
Seorang pakar nasab, Dhaamin Bin Syaqdam menyebutkan dalam kitabnya Tuhfatul Azhar dan Zalalul Anhar tentang keturunan Jamaluddin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi katanya, "Jamaluddin Muhammad meninggalkan 2 orang anak; Hasan dan Syamsuddin Isa Ar-Rumi, dan dari keduanya mendapat 2 orang cucu.
Cucu kedua, iaitu putera Syamsuddin Isa Ar-Rumi Bin Jamaluddin Muhammad, anak digelar Ar-Rumi. Adapun Syamsuddin Isa meninggalkan 5 orang anak; Ishak Al-Ahnaf, Abu Turab Ali, Nizamuddin Ahmad Al-Abh, Abu Ahmad Muhammad dan Abul Husain Muhyiddin Al-Muhaddith.
Kemudian beliau menyebutkan beberapa rantaian nasab yang mana mata rantai ketiga disebutkan anak cucu Nizamuddin Ahmad, katanya; "Anak cucu Nizamuddin Ahmad Al-Abh Bin Syamsuddin Isa Ar-Rumi yang dikenal keturunannya dengan Bani Abh, beliau meninggalkan 3 orang anak, Abdullah, Muhammad dan Abul Hasan Ali Zainal Abidin".
Lalu disebutkan 3 jalur, pada jalur pertama disebutkan anak cucu Abdullah Bin Ahmad Bin Isa, dengan katanya; "Abdullah meninggalkan Alwi dan Basri".
Dan 2 ranting; ranting pertama menyebutkan anak Alwi, katanya; "Alwi meninggalkan Muhammad".
Adapun Muhammad adalah datuk Al-Faqih Al-Muqaddam Muhammad Bin Ali, yang mempunyai gelaran Al-Ustaz Al-A'zam dan Al-Faqih Al-Muqaddam, kerana beliau melebihi seluruh ulama Hadramaut pada zamannya, kemudian beliau wafat di Tarim pada tahun 653 H. Maka kepada beliau dinasabkan kebanyakan Sadah Bani Alawi.

13. Al-Muhibbi(41), wafat pada tahun 1111 H.
Al-Muhibbi telah menulis biografi puluhan Sadah Bani Alawi dalam kitabnya Khulasatul Athar yang dicetak oleh Dar Sadir di Beirut. Dalam konteks ini cukup saya membawakan salasilah nasab seorang saja dari mereka yang tertulis biografinya dalam kitab tersebut yang dapat dijadikan coontoh bagi peribadi-peribadi yang lain, iaitu biografi As-Sayed Abu Bakar Bin Said Bin Abu Bakar Bin Abdul Rahman (Al-Jufri) Bin Al-Faqih Al-Muqaddam Abdullah Bin Alwi Bin Abu Bakar Bin Muhammad Bin Ali Bin Muhammad Bin Ahmad Bin Al-Ustaz Al-A'zam hingga ke akhir nasab.
Adapun kitab Khulasatul Athar hanya menyebut tokoh-tokoh abad ke-11 sahaja, kerana itu kami bawakan teks kitab itu untuk membuktikan kebenaran dan kemasyhuran nasab ini di seluruh penjuru bumi dan pada seluruh penulis dan penyusun dari kalangan orang-orang Hadramaut, Syria dan Mesir.
As-Sayed Abu Bakar Al-Jufri, dilahirkan di Qasam, Hadramaut, lalu berpindah ke Tarim untuk menuntut ilmu, kemudian ke Aynat, Sheher, Aden, Waht, Al-Haramain As-Syarifain dan akhirnya ke India. Beliau telah mengambil ilmu dari ulama-ulama terkenal negeri-negeri tersebut sehingga Al-Muhibbi memberikan sifat-sifat yang banyak kepada beliau. Kerana itu setiap orang yang menulis biografinya yang dikenal dengan nisbah kepada keturunan Rasulullah s.a.w. oleh para ulama (yang dijumpainya di beberapa buah negara dan para pendatang ke Al-Haramain As-Syarifain) tidak ada seorang pun yang mengingkari nasab beliau. Beliau meninggal di Tarim pada tahun 1088 H.

14. Abu Muhammad Syamsuddin Bin Muhammad Al-Atqa.(42)
Seorang pakar nasab dan naqib, penjaga keturunan Ahli Bait, As-Sayed Abu Muhammad Syamsuddin Bin Muhammad Al-Atqa menyebutkan dalam kitabnya Nihayatul Ikhtisar (tulisan tangan), mengenai anak-anak Isa Al-Akbar, katanya; "Di antara anak Ahmad Bin Isa Al-Akbar ialah Abu Ja'far Muhammad Bin Ali Bin Muhammad Bin Ahmad Bin Isa Al-Akbar yang tinggal di Baghdad, yang kemudian hilang penglihatannya di masa tuanya dan tinggal bersama saudara-saudaranya di gunung".


26) Lihat Kasyfuzzunun Wal A'lam, karangan Az-Zarkali dan Mu'jam Al-Muallifin, karangan Kahhalah, dan Al-Jami' karangan Ba-Matraf di mana ia menyebutkan puluhan dari Bani Alawi yang terkenal dengan ilmu dan karangannya.
27) Lihat Abdul Rahman bin Abdullah bin As'ad Al-Yafi'e Ibnul Muhaddith dan Muarrikkh yang menyifatkan mereka dengan kata-katanya: "Aku telah melintasi lembah Hadramaut untuk mengucap salam maka aku temui padanya segala kegembiraan, senyuman dan kesenangan". "Dan aku dapati padanya orang-orang besar dan mulia yang tidak mudah dijumpai di Timur mahupun di Barat". Dua bait syair ini telah digubah oleh Abdul Rahman kerana menyifatkan tokoh-tokoh Hadramaut pada abad kelapan ketika ia dihantar oleh ayahnya dari Mekah Al-Mukarramah ke Hadramaut untuk meninjau keadaan dan orang-orang yang tinggal di Hadramaut pada masa itu, iaitu mereka dari kalangan Bani Alawi dan dari orang yang paling masyhur dari kalangan Bani Alawi dan dari orang yang paling masyhur Imam Abdul Rahman Asseggaf.
28) Lihat kitab Daulah Al-Muwahhidin Al-Islamiyah, karangan Husein Al-Amin dari ms. 103 hingga 143.
29) Abul Faraj Al-Asfahani, Ali bin Al-Husein bin Muhammad yang bersambung nasabnya kepada Abul Aas Umayyah bin Abdi Syams bin Abdi Manaf, dilahirkan pada tahun 284 H di Asfahan dan dibesarkan di Baghdad lalu mendapat ilmu dari orang-orang alim di sana. Beliau seorang sasterawan, sejarawan, ahli nasab, ahli syair dan penulis mempunyai karangan lebih dari 30 kitab, yang paling masyhur di antaranya: Al-Aghani Al-Kabir, Maqatil Al-Talibin dan Ayyam Al-Arab.
30) Syeikh As-Syaraf Abul Hassan Al-Ubaidili, Abul Hasan Muhammad bin Abi Jaafar Muhammad bin Ali bin Al-Hasan bin Ali bin Ibrahim bin Ali As-Saleh bin Ubaidillah Al-A'raj bin Al-Husein Al-Asfar bin Imam Zainal Abidin, wafat pada tahun 435 H. Beliau hidup sezaman dengan Imam Alwi bin Ubaidillah bin Ahmad bin Isa memiliki beberapa karangan diantaranya: Tahzib Al-Ansab Wal Iqtisad Libani Fatimah Al-Abrar. Beliau juga menjadi rujukan ilmu nasab pada zamannya dan di antara orang yang meriwayatkan daripadanya ialah pakar-pakar nasab, Abul Hasan Al-Omari dan dua orang Sayyid Al-Radhi dan Al-Murtadha.
31) Abul Hasan Ali bin Muhammad bin Ali Al-Umri, pengarang kitab Al-Majdi Al-Makhtut, wafat pada tahun 443 H. Beliau adalah seorang ulama ahli nasab hidup sezaman dengan dua orang Sayyid yang mulia Al-Radhi dan Al-Murtadha, serta Alwi bin Ubaidillah bin Ahmad bin Isa datuk kepada Sadah Al Ba Alawi. Kepada beliau dirujuk ilmu nasab dizamannya seperti dinyatakan oleh Ibnu Uyainah.
32) Al-Jundi, Abu Abdullah Bahauddin Muhammad bin Yusuf Ya'kub Al-Jundi As-Saksaki Al-Kindi. Al-Jundi adalah nisbah kepada sebuah bandar Al-Jund bukan kepada suku yang masyhur dalam kitab-kitab nasab, dilahirkan di bandar Zubaid di Yaman namun beliau tidak diketahui tarikh lahirnya. Beliau adalah seorang Allamah dan kadi, mendapat didikan dari ayahnya dan dari orang-orang terkenal pada zamannya dari kalangan ulama Yaman dan beliau juga mempunya ramai murid. Pekerjaannya ialah sebagai guru, penyelia dan kadi. Beliau meninggal dunia di bandar Al-Jund tahun 732 H. Semoga dirahmati Allah. Adapun kitab beliau As-Suluk tersusun dalam beberapa peringkat, terdiri dari 3 jilid dan dihimpun berdasarkan pada 4 negeri; Tihamah, Al-Jund, Sanaa' dan kemudian Hadramaut, yang mana beliau memulainya dengan sirah Rasulullah s.a.w., para kadi, sasterawan, kemudian raja-raja dan menteri-menteri. Ia merupakan kitab tarikh Yamani yang paling penting.
33) Ibnu Anbah, ialah Ahmad bin Ali yang dikenal dengan Ibnu Anbah. Beliau seorang ahli nasab, di antara karangan-karangan beliau: Bahrul Ansab Wa Umdah At-Tulib Fi Nasab Ali Abi Talib, dan Al-Umdah Al-Kubra Fil Ansab (tulisan tangan).
34) Abul Fudhail, ialah Muhammad Al-Kazim bin Abul Futuh Al-Ausat bin Abil Yaman. Beliau adalah pengarang kitab An-Nafhah Al-Anbariyah dimana beliau menyebutkan nasabnya secara sempurna pada pendahuluan kitabnya (sila lihat). Beliau dilahirkan di Dili (dikenali dengan Delhi sekarang) di suatu perkampungan di India setelah tiba datuknya Tajul Millah pada tahun 690 H. Apabila sudah remaja, beliau belayar ke beberapa negeri sehingga sampai di Yaman lalu beliau menulis banyak nasab dalam kitab An-Nafhah Al-Anbariyah kemudian berpindah ke Ghutah Damascus di Syria tahun 879 H. Tarikh wafat beliau tidak diketahui secara pasti, tetapi diperkirakan tarikh wafatnya pada akhir abad kesembilan Hijrah.
35) An-Najafi ialah As-Syeikh Imam Al-Jad Al-Bahr Al-Himam As-Sayyid Muhammad bin Ahmad bin Amiduddin Ali-Husaini An-Najafi, seorang pakar nasab yang hidup pada abad kesembilan sekalipun tidak diketahui secara pasti tarikh wafatnya. Namun beliau adalah seorang tokoh pada abad kesembilan. Kitabnya Bahrul Ansab dicetak di Cairo tahun 1356 H.
36) As-Sayyid Muhammad Sirajuddin bin As-Sayyid Abdullah Al-Qasim bin As-Sayyid Ahmad Al-Hizam Ar-Rifa'i seorang alim, ahli hadis dan nasab seperti diterangkan dalam biografinya bahawa beliau dilahirkan pada tahun 793 H di Wasit, Iraq. Beliau mendapat gelar Syeikhul Islam pada zamannya kerana ilmu, amal, penghayatan, kebolehan, kepimpinan dan khidmatnya kepada ulalma sehingga banyak orang-orang saleh meriwayatkan daripada beliau. Beliau mempunyai beberapa karangan di antaranya: Al-Bayan Fi Tafsir Al-Qur'an, Silahul Mukmin dalam hadis dan An-Nuskhatul Kubra Fi Ma Khada Bihi Ahlu Ilmil Harf. Di akhir hayatnya beliau tinggal di Baghdad dan wafat di sana tahun 885 H. Semoga diredhai Allah dan meredhakannya. Selebihnya sila lihat biografi Al-Fatimiyah Al-Akhyar.
37) Imam As-Sakhawi, beliau adalah Imam Al-Hafiz, ahli hadis, fikah dan sejarah. Muhammad bin Abdul Rahman bin Muhammad bin As-Sakhawi, dilahirkan pada tahun 831 H di Cairo dan wafat di Madinah Al-Munawwarah tahun 902 H. Beliau mempunyai banyak karangan dalam berbagai ilmu dan yang paling banyak dalam hadis dan tarikh di antaranya: Al-Manhal Al-Azb Ar-Rawi Fi Tarjamah An-Nawawi, Al-Jawahir Wa Ad-Durar Fi Tarjamah Syeikhul Islam Ibnu Hajar, At-Tarikh Al-Muhit, Talkhis Tarikh Al-Yaman Al-Fawaid Al-Jaliyyah Fil Asma' An-Nabawiyah, Ad-Daw'u Al-Lamik Li Ahlil Qarni At-Tasik dan Al-Maasid Al-Hasanah Fi Bayani Kathirin Minal Ahadith Al-Musytaharah Alal Alsinah.
38) Al-Jurjani ialah As-Sayyid Jamaluddin Abdullah Al-Jurjani Ibnu Abil Barakat, Naqib Jurjan putera seorang penasihat dan pakar nasab di Jurjan, Zahiruddin. Beliau hidup sezaman dengan As-Sayyid Al-Umaidi dan mengarang Musyajjar Al-Kassyaf tahun 974 H. Beliau meriwayatkan dari Al-Umdah karangan Ibnu Anbah, Sabku Az-Zahab Fi Sabki An-Nasab karangan Al-Hilli, Al-Asil karangan Abil Mustafa dan Al-Musyajjar karangan Abdul Majid dan lain-lain. Di antara karangan-karangannya; Syarah Ala Tahzib Al-Usul yang telah diselesaikan pada pertengahan Rabiul Akhir tahun 929 H.
39) Imam Al-Muhaddith (ahli hadis) Al-Faqih (ahli fikah) mempunyai banyak karangan, iaitu Ahmad bin Muhammad bin Ali bin Hajjar Al-Haithami, dilahirkan pada tahun 909 H dan wafat di Mekah Al-Mukarramah tahun 974 H. Di antara karangan-karangannya; Syarah Al-Minhaj Lin Nawawi, Al-Fatawa Al-Hadithah, Al-Fatawa Al-Fiqhiyah, As-Sawaiq Al-Muhriqah dan lain-lain lagi dari karangannya yang bermanfaat. Lihat kitab An-Nur As-Safir An Akhbar Al-Qarnil Asyir karangan As-Syed Abdul Qadir bin Syeikh Al-Idrus dan Mu'jam Al-Muallifin karangan Kahhalah.

40) As-Sayyid Dhaamin bin Syaqdam, seorang pakar nasab yang dilahirkan dan dibesarkan di Madinah Al-Munawwarah kemudian belayar ke Iraq tahun 1051 H. Beliau berpindah-pindah di antara negeri-negeri Islam, pergi ke Khurasan tahun 1053 H, ke Asfahan tahun 1068 H, ke Damascus tahun 1079 H, kemudian beberapa kali melawat ke Asfahan dan yang terakhir kali pada tahun 1085 H. Beliau mengarang kitabnya bernama; Tuhfah Al-Azhar tahun 1082 H. Beliau belajar ilmu nasab dari kedua datuknya; Ali dan Al-Hasan, pakar-pakar nasab, pakar-pakar nasab terkenal seperti disebutkan dalam kitabnya. Terdapat satu naskhah dari kitab Tuhfah Al-Azhar di Teheran di perpustakaan As-Syeikh Ziauddin dan satu naskhah lagi ada pada kami, yang disalin dari perpustakaan Al-Auqaf di Baghdad. Pengarang mempunyai 2 orang anak; As-Sayyid Nizamuddin Abu Nasr, seorang pakar nasab dan As-Sayyid Jamaluddin Abul Qasim juga seorang pakar nasab. As-Sayyid Jamaluddin mempunyai beberapa karangan mengenai nasab: Tazlil Tuhfah Al-Azhar (karya ayahnya), Risalah Fi Nasab Al-Muluk As-Safawiyyah, Risalah Fi Nasab Syurafa' Mekah Al-Mukarramah, Risalah Fi Nasab Syurafa' Bani Al-Husain Bil Madinah, Risalah Fi Nasab Muluk Tabristan As-Sadah Al-Mar'asyiyyin dan Zurriyah As-Sayyid Qiwamuddin Al-Mar'asyi.
41) Al-Muhibbi ialah Muhammad Amin bin Fadlullah Al-Muhibbi Ad-Dimasyqi, seorang ahli sejarah, penyair dan sasterawan. Dilahirkan di Damascus tahun 1061 H dan wafat di sana pada tahun 1111 H. Di antara karangan-karangannya; Az-Zail Al-Raihanah As-Syihab Al-Khafaji yang diberi nama Nafhah Ar-Raihanah Wa Rasyhah Tila' Al-Hanah dalam bidang biografi dan Khulasah Al-Athar Fi Tarajim Ahli Al-Qarni Al-Hadi Asyar Al-Hijri.
42) Belum diperoleh biografinya.



Sumber : 
SEBUAH KAJIAN MENGENAI NASAB SADAH BANI ALAWI


Subscribe to receive free email updates:

1 Response to "PERNYATAAN PARA AHLI SEJARAH, NASAB DAN BIOGRAFI TENTANG KETURUNAN AL-MUHAJIR AHMAD BIN ISA - Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff"

  1. I am searching a book named bahr ul ansab written between 1600 to 1680 AD

    ReplyDelete

Silahkan komentar yg positip