PEMBAHASAN KEDUA
PENGERTIAN AALI (KELUARGA) DARI SEGI BAHASA DAN ISTILAH DEFINISI
Di antara beberapa makna Aali dalam bahasa adalah pengikut-pengikutnya, misalnya dikatakan Aali seorang lelaki yakni pengikut-pengikut dan wali-walinya, biasanya dipergunakan untuk sesuatu yang mempunyai kemuliaan, tidak boleh dikatakan Aali tukang sepatu tetapi ahli (keluarga) tukang sepatu.(1)
Terkadang kata Ahli digunakan
sebagai persamaan kata Aali tetapi kata Ahli menjadi lebih khusus apabila
digunakan untuk pengertian isteri, seperti firman Allah Ta'ala yang ditujukan
kepada isteri Nabi Ibrahim a.s. tatkala ia berkata :
72 يَاوَيْلَتَا ءَأَلِدُ وَأَنَا عَجُوْزٌ...هود:
"Adakah aku akan melahirkan
anak, sedang aku adalah seorang perempuan yang sangat tua?"
رَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ... هود: 73
"Rahmat Allah dan
keberkatan-Nya adalah untuk kami, hai penghuni rumah"
dan sabda Rasulullah s.a.w.:
خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ ِلأَهْلِهِ وَأَنَا خَيْرُكُمْ ِلأَهْلِى
"Sebaik-baik kamu adalah orang yang paling baik terhadap keluarganya, akulah orang yang paling baik terhadap keluargaku (isteri-isterinya).(2)"
PENGERTIAN AALI DALAM ISTILAH FIKIH
Para ahli fikah tidak sepakat
dalam memberikan makna Aali. Karena itu berbeda pula mereka dalam memberi
hukum. Hanafi, Maliki dan Hambali
telah mengatakan bahawa aali dan Ahli adalah sama maknanya, namun masing-masing
di antara mereka memberi ketentuan yang berlainan.
Hanafi berpendapat bahawa Ahli
Bait seseorang, Aali dan jenisnya adalah satu, iaitu setiap orang yang
mempunyai pertalian nasab, sekalipun kepada ayahnya yang paling jauh (moyang)
dalam Islam, yaitu orang yang hidup pada zaman Islam, sama ada ia masuk Islam
atau tidak.(3) Dan ada pula yang mensyaratkan Islamnya ayah atau datuk yang
paling tinggi.(4) Maka semua anak yang dinasabkan kepada ayah ini termasuk
lelaki, perempuan dan kanak-kanak adalah ahli keluarganya.(5)
Maliki berpendapat bahawa kata
Aali adalah orang yang mendapat asobah dan setiap orang yang mendapat asobah
dan setiap orang perempuan jika ia bergabung dengan lelaki maka ia menjadi
asobah.(6)
Hambali berpendapat bahawa Aali
seseorang dan Ahli Baitnya, kaumnya, keturunan dan kerabatnya adalah sama
maknanya.(7)
Syafi'e berpendapat bahawa Aali
seseorang adalah kerabat dan keluarga yang ditanggung nafkahnya, sedangkan Ahli
Baitnya adalah kerabat dan isterinya.(8)
Aali juga mempunyai pengertian
yang khas dalam kalimat selawat kepada Nabi s.a.w. Pendapat terbanyak
mengatakan bahawa yang dimaksudkan dengan mereka itu adalah kerabat baginda
s.a.w. yang diharamkan kepada mereka menerima sedekah dan ada pula yang
mengatakan yakni semua umatnya yang menerima seruan baginda s.a.w. Malik
cenderung pada pendapat ini dan juga Al-Azhari, sedangkan Baihaqi menolak
pendapat ini.
Pendapat yang benar dalam mazhab
Syafi'e bahawa mereka itu adalah Bani Hashim dan Bani Abdul Muttalib, begitulah
ditegaskan oleh Syafi'e dalam Harmalah yang dikutip dari Al-Azhari dan Baihaqi,
kemudian diputuskan oleh majoriti sahabat-sahabat baginda.
Sebahagian berpendapat bahawa
pengertian Aali adalah setiap orang mukmin yang bertakwa dengan mengambil dalil
dari hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurmuzah Nafe' Assulmi dari Anas dari
Nabi s.a.w., bahawasanya beliau ditanya: "Siapakah Aali Muhammad
itu?" Baginda menjawab: "Setiap mukmin yang bertakwa", tetapi
Baihaqi mengatakan bahawa hadis ini daif (lemah) dan tidak boleh dijadikan
hujah, kerana Abu Hurmuzah didustakan oleh Yahya Bin Ma'in dan didaifkan oleh
Ahmad dan selainnya dari para hafiz.
Kemudian Syafi'e, Baihaqi dan
sahabat-sahabat dari mazhab Syafi'e berpendapat bahawa Aali itu adalah Bani
Hashim dan Bani Abdul Muttalib kerana sabda Rasulullah s.a.w.:
إِنَّ الصَّدَقَةَ لاَ تَحِلُّ لِمُحَمَّدٍ وَ ِلآلِ مُحَمَّدٍ
"Sesungguh sedekah
diharamkan kepada Muhammad dan juga kepada Aali Muhammad", diriwayatkan
oleh Muslim.
Saya berpendapat seandainya Aali
itu setiap orang mukmin yang bertakwa nescaya zakat tidak dibolehkan dan
diharamkan kepada mereka sebagaimana diharamkan kepada Bani Hashim dan Bani
Abdul Muttalib, tetapi tidak pernah ada orang berpendapat demikian.(9)
Kedua, bahawa itrah (anak
keturunan) yang dinasabkan kepada baginda s.a.w. mereka itu adalah anak-anak
dan keturunan Fatimah r.a., demikian disebutkan oleh Azhari dan lain-lain.(10)
1) Al-Qamus Al-Muhit.
2) Riwayat Tirmizi dalam Manaqib
3) Al-Is'af Fi Ahkam Al-Auqaf
4) Ibnu Abidin, 3/439 cetakan
pertama
5) Al-Is'af
6) Al-Syarh Al-Kabir Wa Hasyiah
Ad-Dasuqi, 4/43, 93, 94, 432, cetakan Isa Al-Halabi
7) Kassyaf Al-Qina', 4/242
cetakan Al-Ibad As-Sunnah Al-Muhammadiyah
8) Nihayah Al-Muhtaj, 6/82
Mustafa Al-Halabi, Hasyiyah Al-Qalyubi, 3/17 cetakan Al-Halabi
9) Al-Majmuk -- Syarah Al-Muhazzab
Lin-Nawani, juz 3 ms. 449
10) Al-Majmuk Lin-Nawawi, 3 ms.
448 cetakan Al-Irsyad
Sumber :
SEBUAH KAJIAN
MENGENAI NASAB SADAH BANI ALAWI
Oleh Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff
Klik Juga :
4. PERNYATAAN PARA AHLI SEJARAH, NASAB DAN BIOGRAFI TENTANG KETURUNAN AL-MUHAJIR AHMAD BIN ISA - Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff
5. AALI BA'ALAWI ATAU BANI ALAWI Oleh Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff
6. BANTAHAN DAN PENJELASAN TENTANG NASAB BA ALAWI - Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff
7. PENGERTIAN AALI (KELUARGA) Oleh Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff
8. Kebenaran Nasab Keturunan Nabi Oleh Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff
9. NASAB YANG TIDAK TERPUTUS DI DUNIA MAUPUN DI AKHIRAT - Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff
10. SEKILAS MENGENAI ILMU NASAB DAN KEDUDUKANNYA DALAM SYARIAH ISLAMIYAH - Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff
abdkadiralhamid@2014
0 Response to "PENGERTIAN AALI (KELUARGA) Oleh Al-Habib Seggaf Ali Al-Kaff"
Post a Comment
Silahkan komentar yg positip