Pada hakikatnya Maulid tidak lain dan tidak bukan adalah perhimpunan untuk mendengar sirah Nabi صلى الله عليه وسلم, serta memperingati kurniaan Allah Ta’ala ke atas umat ini dengan kelahiran Nabi Yang Mulia Lagi Penyantun dan Penyayang صلى الله عليه وسلم.
Namun demikian terdapat beberapa serangan liar serta
bantahan yang sangat lemah, yang dipegang kuat oleh mereka yang mengingkari
maulid. Malah mereka saban tahun akan membuat serangan-serangan ini demi
menegakkan benang basah mereka.
Antara tuduhan mereka adalah, orang yang menyambut Maulid
beriktiqad bahawa ia adalah hari raya yang ketiga. Dakwaan ini telah ditolak dan
telah diterangkan sebelum ini.
Selain itu mereka juga mendakwa bahawa sambutan Maulid
merupakan tambahan kepada syariat dan seolah-olah menokok tambah dalam agama.
Ini karena, kata mereka, jika ia merupakan suatu perkara yang baik, tentu sekali
Nabi صلى الله عليه وسلم akan membuatnya. Dakwaan ini merupakan suatu
dakwaan liar yang lemah sama-sekali. Ini karena, tiada seorang pun sama ada
orang awam di kalangan Muslimin, jauh sekali para ulama, yang akan beriktiqad
atau menyangka sedemikian. Tambahan pula, bukanlah semua yang tidak dilakukan
oleh Nabi صلى الله عليه وسلم atau salaf, dan dilakukan oleh golongan
selepas mereka dikira sebagai cubaan menyempurnakan agama atau menokok tambah
dalam syariah. Amat jauh sekali fahaman ini. Kalaulah demikian di manakah pintu
ijtihad?
Apakah yang mereka katakan pada ribuan masa’il
ijtihadiah (permasalahan yang diselesaikan dengan ijtihad para mujtahidin) yang
diselesaikan selepas kurun-kurun yang utama tersebut? Adakah ia menyempurnakan
agama juga? Dan bolehkah kita katakan semua permasalahan ini, terlepas pandang
dari Nabi صلى الله عليه وسلم dan para Salaf? Atau mereka melupakannya atau
tercuai dari menyelesaikannya?. سبحانك هذا بهتان عظيم (Maha Suci Engkau, ya Allah. Ini adalah satu
pembohongan yang besar!) Ini merupakan satu sangkaan yang jelas
sesat.
Seterusnya kita persoalkan, siapakah yang mendakwa bahawa
amalan maulid ini mempunyai cara dan teknik yang berbentuk ta’abbudiyyah yang
mempunyai nash secara langsung ke atasnya? Dakwaan ini merupakan sebesar-besar
tipu daya dan sebathil-bathil perkara yang cuba diserapkan oleh mereka. Dakwaan
ini juga telah kita jawab sebelum ini.
Selain itu mereka mengatakan bahawa sambutan maulid ini
merupakan bid’ah dari kelompok Rafidhah, karena yang pertama menciptakan
sambutan ini adalah kerajaan Fatimiyyah yang mereka katakan zindiq, rafidhah dan
keturunan Abdullah bin Saba’. Begitulah apa yang mereka dakwa.(12)
Jawaban kepada tuduhan ini telah kita sebutkan sebelum
ini, yang mana sesungguhnya yang pertama sekali menyambut maulid adalah shohib
kepada Maulid ini sendiri, iaitu Saiyiduna Muhammad صلى الله عليه وسلم. Kita telah sebutkan dalil-dalil shahih
padanya yang mana tiada khilaf padanya.
Adapun perselisihan pada kaifiat dan jalannya (tekniknya)
yang sentiasa berkembang dan berubah, ia bukanlah suatu perkara yang mesti
mempunyai nash secara langsung. Malah sebenarnya umat Islam telahpun
menyambutnya sebelum zaman Fatimiyyah lagi. Dan para ulama telah menyusun
perihal maulid ini dalam kitab-kitab yang khas baginya.
Penipuan dan Pemalsuan Terhadap Ibn Katsir
Kita juga ada membaca dan mendengar ucapan mereka yang
anti-maulid, untuk menyebarkan kebathilan mereka dengan apa jua cara, walau
dengan pemalsuan (seperti mana kebiasaan mereka bagi mengaburi orang awam di
kalangan Muslimin, terutamanya yang kurang ilmu), apabila mereka mengatakan
begini (dengan lafaz mereka sendiri):(13 )
“Sesungguhnya al-Hafiz Ibnu Katsir menyebutkan dalam
al-Bidayah wa an-Nihayah (Jilid 11 mukasurat 172), bahawa Daulah Fatimiyah
al-Ubaidiyyah (yang dinisbahkan kepada Ubaidullah bin Maimun al-Qadaah berbangsa
Yahudi), yang memerintah Mesir dari tahun 357H hingga 567H, telah mengadakan
pelbagai sambutan pada hari-hari yang tertentu, dan antaranya ialah sambutan
Maulid Nabi صلى الله عليه وسلم.” – Tamat petikan
Beginilah yang mereka naqalkan dari al-Hafiz Ibnu Katsir.
Dan apabila kita merujuk kepada apa yang mereka sebutkan, kita katakan kepada
mereka: Wallahi, Kamu semua telah berdusta!!! Sesungguhnya kami dapati daripada
apa yang kamu dakwa daripada al-Hafiz Ibnu Katsir merupakan satu dustaan,
tipudaya, pemalsuan dan pengkhianatan dalam mengambil kata-kata
ulama.
Nah, bagaimanakah kita boleh mempercayai dan berasa aman
dengan mereka yang sanggup berbuat demikian kepada ulama? Mereka amat taksub dan
mengikut hawa nafsu mereka sehingga sanggup berbuat apa sahaja dan enggan
bermunaqasyah dengan adil, insaf dan jauh dari hawa nafsu.
Berikut pendapat sebenar al-Hafiz Ibn Katsir pada amalan
maulid dan perkembangannnya, dan yang telah disembunyikan oleh mereka yang
mendakwa kononnya mereka bermunaqasyah dengan penuh keadilan dan keinsafan.
Al-Hafiz Ibn Katsir berkata dalam al-Bidayah wa an-Nihayah Juzuk 13, Halaman
136, Terbitan Maktabah al-Ma’arif seperti berikut:
“… al-Malik al-Mudzaffar Abu Sa’id al-Kukabri, salah seorang
dari pemimpin besar yang cemerlang serta raja-raja yang mulia, baginya
kesan-kesan yang baik14 (lihat kata Ibn Katsir “kesan-kesan yang baik”), beliau
telah mengadakan maulid yang mulia pada bulan Rabiulawwal, dan mengadakan
sambutan yang besar. Selain itu, beliau seorang yang amat berani, berakal, alim
lagi adil. Semoga Allah merahmati beliau dan memperbaikkan kesudahannya…” dan
beliau berkata seterusnya : “dan beliau (Sultan Muzaffar) berbelanja untuk
menyambut maulid 300,000 dinar”
Maka lihatlah sidang pembaca sekalian, kepada puji-pujian
kepadanya oleh Ibn Katsir, yang menyifatkan beliau sebagai seorang yang alim,
adil lagi berani, dan tidak pernah mengatakan, zindiq, pembuat dosa, fasiq,
melakukan dosa besar, sepertimana yang didakwa oleh mereka yang menentang
sambutan ini. Sidang pembaca boleh merujuk sendiri kepada rujukan yang diberi,
dan akan menemui kata-kata yang lebih hebat lagi dari ini, yang tidak disebutkan
di sini bagi tidak memanjangkan perbahasan ini.
Lihatlah juga kata-kata al-Imam al-Hafiz adz-Dzahabi dalam
Siyar A’lam an-Nubala’, Juzuk 22, halaman 336, ketika menerangkan perihal
al-Malik al-Mudzaffar apabila disebutkan: “Beliau merupakan seorang yang
tawadhu’, baik, ahli sunnah, dan menyintai para fuqaha’ dan
muhadditsin.”
Selain itu bagi menjawab bantahan mereka kononnya ulamak
silam mencerca sambutan ini, kita bawakan kata-kata yang jelas dari tiga ulamak
yang kehebatan mereka diakui semua.
1) Al-Imam al-Hujjah al-Hafiz as-Suyuthi: Di dalam
kitab beliau, al-Hawi lil Fatawa, beliau telah meletakkan satu bab yang
dinamakan Husnul Maqsad fi ‘Amalil Maulid, halaman 189, beliau mengatakan: Telah
ditanya tentang amalan Maulid Nabi صلى الله عليه وسلم pada bulan Rabiul Awal, apakah hukumnya dari
sudut syara’? Adakah ia dipuji atau dicela? Adakah pelakunya diberikan pahala
atau tidak?
Dan jawapannya di sisiku: Bahawasanya asal kepada
perbuatan maulid, iaitu mengadakan perhimpunan orangramai, membaca al-Quran,
sirah Nabi dan kisah-kisah yang berlaku pada saat kelahiran baginda dari
tanda-tanda kenabian, dan dihidangkan jamuan, dan bersurai tanpa apa-apa
tambahan daripadanya, ia merupakan bid’ah yang hasanah yang diberikan pahala
siapa yang melakukannya karena padanya mengagungkan kemuliaan Nabi صلى الله عليه وسلم dan menzahirkan rasa kegembiraan dengan
kelahiran baginda yang mulia.
2) Syeikh Ibn Taimiyah : “Di dalam kitab beliau,
Iqtidha’ as-Shiratil Mustaqim, cetakan Darul Hadis, halaman 266, beliau
nyatakan: Begitu juga apa yang dilakukan oleh sebahagian manusia samada
menyaingi orang Nasrani pada kelahiran Isa عليه السلام, ataupun kecintaan kepada Nabi صلى الله عليه وسلم dan mengagungkan baginda, dan Allah
mengurniakan pahala kepada mereka atas kecintaan dan ijtihad
ini…”
Seterusnya beliau nyatakan lagi : “Ia tidak dilakukan oleh
salaf, tetapi ada sebab baginya, dan tiada larangan daripadanya.”
Kita pula tidak mengadakan maulid melainkan seperti apa yang
dikatakan oleh Ibn Taimiyah sebagai: “Kecintaan kepada Nabi dan mengagungkan
baginda.”
3) Syeikhul Islam wa Imamussyurraah al-Hafiz Ibn Hajar
al-‘Asqalani: Berkata al-Hafiz as-Suyuthi dalam kitab yang disebutkan tadi:
Syeikhul Islam Hafizul ‘Asr Abulfadhl Ibn Hajar telah ditanya tentang amal
maulid, dan telah dijawab begini: “Asal amal maulid (mengikut cara yang
dilakukan pada zaman ini) adalah bid’ah yang tidak dinaqalkan dari salafussoleh
dari 3 kurun (yang awal), walaubagaimanapun ia mengandungi kebaikan serta
sebaliknya. Maka sesiapa yang melakukan padanya kebaikan dan menjauhi yang
buruk, ia merupakan bid’ah yang hasanah.
Telah jelas bagiku pengeluaran hukum ini dari asal
yang tsabit iaitu apa yang tsabit dalam shahihain (shahih al-Bukhari dan shahih
Muslim) bahawa Nabi صلى الله عليه وسلم ketika tiba di Madinah mendapati orang Yahudi
berpuasa Asyura’, lalu baginda bertanya kepada mereka (sebabnya). Mereka
menjawab: Ia merupakan hari ditenggelamkan Allah Fir’aun dan diselamatkan Musa,
maka kami berpuasa karena bersyukur kepada Allah. Maka diambil pengajaran
darinya melakukan kesyukuran kepada Allah atas apa yang Dia kurniakan pada hari
tertentu, samada cucuran nikmat atau mengangkat kesusahan.”
Seterusnya beliau berkata lagi: Dan apakah nikmat yang
lebih agung dari nikmat diutuskan Nabi ini صلى الله عليه وسلم, Nabi Yang Membawa Rahmat, pada hari
tersebut? Dan ini adalah asal kepada amalan tersebut. Manakala apa yang
dilakukan padanya, maka seharusnya berlegar pada apa yang difahami sebagai
bentuk kesyukuran kepada Allah Ta’ala samada tilawah, memberi makan, sedekah,
membacakan puji-pujian kepada Nabi, penggerak hati atau apa sahaja bentuk
kebaikan dan amal untuk akhirat.”
Inilah istinbat-istinbat yang dikatakan oleh mereka yang
menentang sambutan maulid (anti-maulid) sebagai istidlal yang bathil serta qias
yang fasid, lalu mereka mengingkarinya. Cukuplah bagi kita memerhatikan siapakah
yang mengingkari dan siapa pula yang mereka ingkari!!!
Golongan yang anti-maulid juga mengatakan bahawa
Rasulullah صلى الله عليه وسلم tidak pernah melakukannya, begitu juga
khulafa’ ar-rasyidun serta tidak juga dari mereka dikalangan para sahabat yang
lain.
Maka Kita katakan kepada mereka bahawa sekadar
meninggalkan sesuatu perkara tanpa diiringi nash bahawa apa yang ditinggalkan
adalah perkara yang dilarang, bukanlah merupakan satu nash padanya. Malah ada
menunjukkan bahawa apa yang ditinggalkan itu suatu yang disyariatkan. Manakala
suatu perbuatan yang ditinggalkan menjadi suatu perkara yang dilarang bukanlah
diambil dari sifatnya ditinggalkan semata-mata, tetapi berdasarkan dalil lain
yang menunjukkan larangan. Walau bagaimanapun soal jawab ini gugur karena kita
katakan apa yang bercanggah adalah pada teknik dan cara, bukannya pada asal
hakikat maulid itu sendiri yang ada dilakukan sendiri oleh baginda صلى الله عليه وسلم.
Dan adapun dakwaan mereka dengan bahawa kebanyakan yang
menyambut maulid ini adalah golongan fasiq dan yang membuat maksiat merupakan
satu tuduhan yang jelas tidak berasas sama sekali. Mereka perlu membawakan bukti
pada apa yang mereka katakan. Jika tidak ini merupakan suatu fitnah kepada
majoriti umat Islam di seluruh dunia, dan merupakan satu maksiat dan dosa besar
pula ke atas mereka. Malah kita juga sudah menjawab dakwaan ini sebelum
ini.
Antara bantahan mereka lagi ialah: Sesungguhnya
sambutan ini bukanlah dalil kecintaan kepada baginda صلى الله عليه وسلم.
Jawaban baginya pula ialah: Kita tidak mengatakan
bahawa sambutan maulid ini merupakan satu-satunya dalil kecintaan kepada baginda
صلى الله عليه وسلم, dan siapa yang tidak menyambutnya bukanlah
pencinta. tetapi apa yang kita katakan adalah: Sesungguhnya sambutan maulid ini
merupakan satu tanda daripada tanda-tanda kecintaan kepada baginda, dan ia
merupakan satu dalil dari dalil-dalil kepada kaitan kita kepada baginda dan
mengikuti baginda. Selain itu, tidak semestinya siapa yang tidak menyambutnya
bukan seorang pencinta atau pengikut baginda.
Dan sabitnya kecintaan dengan mengikuti jejak baginda tidak
menafikan tsabitnya kecintaan dengan mengikuti baginda serta ditambah lagi
dengan mengambil berat dan berusaha lagi, seperti mana yang disyariatkan, yang
tergambar dalam sambutan ini. Sambutan ini pula tidak terkeluar dari kaedah dan
asas-asas syariah di sisi mereka yang berakal.
Antara bantahan mereka yang gugur lagi ialah, kata-kata
sebahagian mereka bahawa ayat Alquran yang kita sebutkan dalam dalil ketiga,
(bahagian 1) sebelum ini iaitu :
قُلْ بِفَضْلِ ٱللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ
فَلْيَفْرَحُواْ…
Mereka mengatakan bahawa ayat ini tidak menunjukkan
kepada kegembiraan dengan adanya Rasul صلى الله عليه وسلم karena yang dimaksudkan dengan rahmat di sini
adalah Islam dan Al-Quran. Mereka juga menaqalkan kata-kata beberapa mufassir
padanya, serta beberapa atsar padanya, walaupun tidak diriwayatkan langsung
hadits marfu’ padanya.
Kita katakan: Subahanallah!. Betapa pelik dan ajaibnya
kata-kata ini. Kalaulah yang berkata ini tidak mengucapkan syahadah, nescaya
kita katakan dia adalah seorang musuh yang nyata menyesatkan, mempunyai dendam
dan hasad serta niat jahat. Namun kalimah tauhid yang disebutkan menyelamatkan
mereka dari kata-kata ini, lalu dengan lidah-lidah sesama mu’min yang mengesakan
Allah serta mangasihi satu sama lain, kita bersangka baik kepada mereka bahawa
ini adalah karena kejahilan mereka serta salah faham.
Dan sebagai jawapan bagi bantahan ini, kita katakan
bahawa telah jelas disifatkan Nabi صلى الله عليه وسلم sebagai rahmat dalam ayat-ayat dan hadits
yang begitu banyak yang sebahagiannya telah pun kita sebutkan sebelum ini. Maka
apakah penghalang dari kita katakan rahmat dalam ayat yang disebutkan ini juga
merangkumi Nabi صلى الله عليه وسلم, maka kita katakan Islam, Al-Quran dan Nabi
صلى الله عليه وسلم semuanya adalah rahmat.
Dan siapakah yang datang dengan Islam yang merupakan
rahmat? Dan siapa pula yang diturunkan padanya Al-Quran yang merupakan rahmat?
Bukankah baginda Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم yang datang dengan rahmat ini? Jikalah tidak
didatangkan dalam Al-Quran nash yang jelas menunjukkan secara mutlak zat serta
syakhsiah baginda yang mulia sebagai rahmat, cukuplah penyataan di atas sebagai
menunjukkan bahawa yang membawa rahmat itu sendiri adalah rahmat. Dan
berdasarkan manhaj mentafsir Al-Quran dengan al-Quran, tidak syak lagi bahawa
ayat tersebut merangkumi Nabi صلى الله عليه وسلم yang merupakan rahmat yang diperintahkan oleh
Allah kepada kita supaya bergembira dengannya.
bantahan mereka lagi ialah: Sesungguhnya hari kelahiran
baginda adalah hari kewafatan baginda juga. Maka kegembiraan tentulah tidak
lebih utama dari kesedihan. Dan lebih utama bagi seorang yang menyintai
menganggap hari ini sebagai hari berkabung dan bersedih.
Kita katakan: Sesungguhnya cukuplah bagi kita al-Imam
Al-’Allamah Jalaluddin as-Suyuthi sebagai balasan kepada kesalahan ini. Beliau
telah menyatakan di dalam kitabnya al-Hawi: Sesungguhnya kelahiran baginda
صلى الله عليه وسلم merupakan seagung-agung nikmat, manakala
kewafatan baginda musibah terbesar kepada kita. Dan syariah menyeru kita untuk
menzahirkan kesyukuran atas nikmat, dan sabar serta bertenang ketika ditimpa
musibah. Syariat telah memerintahkan ‘aqiqah pada kelahiran sebagai menzahirkan
kesyukuran dan kegembiraan atas kelahiran. Sebaliknya tidak pula diperintahkan
demikian atau lainnya ketika kematian, malah dilarang pula ratapan dan
menunjukkan kesedihan yang teramat sangat. Maka kaedah syariah telah menunjukkan
bahawa pada bulan ini digalakkan menunjukkan kegembiraan dengan kelahiran
baginda صلى الله عليه وسلم, dan bukanlah menunjukkan kesedihan dengan
kewafatan baginda صلى الله عليه وسلم.
Antara bantahan mereka yang gugur lagi ialah bahawa
kisah Abu Lahab yang membebaskan Tsuwaibah ketika dikhabarkan kepueteraan Nabi
صلى الله عليه وسلم merupakan satu atsar yang bathil, karena ia
hanya sebuah mimpi yang tidak boleh dijadikan hujah, serta bercanggah dengan
al-Quran. Kemudian mereka berdalilkan kata-kata Ibn Hajar dan mereka berkata :
Telah berkata al-Hafiz di dalam al-Fath bahawa ia adalah mimpi yang tiada hujah
padanya.
Kita katakan bahawa, Ibn Hajar yang mereka ambil
kata-katanya sebagai dalil dan mereka sifatkan sebagai “al-Hafiz” merupakan Ibn
Hajar yang sama yang telah mengistinbatkan hukum maulid berdasarkan asas yang
shohih berdalilkan hadits puasa ‘asyura’ (seperti disebutkan sebelum ini), lalu
mereka tidak mengambil kata-katanya malah mengatakan : “Pendalilan ini adalah
pendalilan yang bathil dan kias yang fasid”.
Lihatlah kepada kepincangan teknik mereka. Apabila mereka
menyangka ijtihad Ibn Hajar menepati hawa mereka, lantas mereka katakan: “telah
berkata ‘Al-Hafiz’”, sebagai menghormati dan memuliakan beliau dengan gelaran
ini. Tetapi apabila bercanggah dengan hawa mereka, mereka tidak akan menyebutkan
demikian malah mengatakan dalilnya fasid dan kiasnya fasid.
Tambahan pula, ini merupakan gambaran jelas kejahilan mereka
yang anti sambutan maulid ini yang kononnya mengambil dalil dari kata-kata Ibn
Hajar pada menolak khabar berkaitan tsuwaibah. Ini karena orang yang menaqalkan
kata-kata ini telah menyeleweng serta menggunakan kata-kata Ibn Hajar mengikut
nafsunya semata-mata, dan tidak mendatangkannya dengan gambaran yang sebenar.
Kalaulah didatangkan kata-kata beliau dengan sempurna, tentulah gugur hujjah
mereka. Ini karena al-Hafiz Ibn Hajar telah menolak serangan ini di penghujung
perbahasannya tentang tajuk tersebut dengan mengatakan bahawa Allah Ta’ala
berhak untuk melebihkan apa yang dikehendaki ke atas Abu Lahab, seperti mana
yang dikurniakan kepada Abu Talib. Sesiapa yang merujuk kitab tersebut dengan
sempurna tentu sekali akan memahami secara jelas pendapat Ibn Hajar yang
sebenarnya.
Berkenaan hadits atau khabar tersebut pula, kita katakan
secara ringkasnya bahawa kisah tersebut adalah sangat masyhur dalam kitab-kitab
hadits dan sirah, dan telah dipetik dari para huffaz yang muktabar dan muktamad.
Dan cukuplah bagi kita bahawa ia diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dalam kitab
shahihnya, yang kita sepakati kesahihannya yang tidak disangkal sama
sekali.
Selain itu permasalahan ini termasuk dalam bab manaqib
dan kelebihan serta kemuliaan yang mana tidak disyaratkan padanya sahihnya suatu
khabar tersebut. Selain itu dakwaan mereka bahawa khabar ini sekadar mimpi yang
tidak boleh dijadikan hukum syara’, kita katakan bahawa mereka tidak tahu
membezakan antara hukum syara’ dan bukan. Pada hukum syara’ memang ada padanya
perselisihan sama ada mimpi boleh dijadikan hujjah ataupun tidak. Adapun dalam
bab manaqib seperti ini, berpegang dengan mimpi adalah dibolehkan secara mutlak.
Inilah yang dipegang oleh para huffaz berdasarkan mimpi masyarakat jahiliyah
akan tanda perutusan Rasulullah صلى الله عليه وسلم serta perkhabaran lain. Perkara ini banyak
sekali terdapat dalam kitab-kitab sunnah terutamanya dalam menceritakan
tanda-tanda kenabian.
Mereka juga mengatakan bahawa yang bermimpi dan
meriwayatkan khabar ini, iaitu Abbas, dalam keadaan kufur, sedangkan orang kafir
tidak diterima persaksian mereka dan tidak diterima khabar dari mereka. Ini
merupakan kata-kata yang ditolak, dan tiada padanya haruman ilmiah langsung. Ini
karena tidak pernah langsung kita katakan mimpi merupakan suatu persaksian. Maka
tidak disyaratkan padanya keislaman seseorang. Ini seperti yang diriwayatkan
dalam al-Quran kisah mimpi raja Mesir di zaman Nabi Yusuf عليه السلام yang merupakan seorang penyembah berhala,
akan tetapi dijadikan sebagai tanda kenabian Nabi Yusuf عليه السلام. Kalaulah ia tidak boleh dijadikan dalil
serta tiada faedah, mengapa pula disebutkan oleh Allah dalam
al-Quran?
Dan apa yang lebih pelik lagi ialah, mereka mengatakan
bahawa Abbas bermimpi ketika beliau kafir, dan orang kafir tidak diterima
persaksian mereka, sedangkan kata-kata ini hanya layak keluar dari mereka yang
tidak mengetahui ilmu hadits sahaja. Ini karena apa yang dinyatakan dalam ilmu
hadits adalah periwayat hadits yang mengambil hadits ketika kafir kemudian
meriwayatkannya sesudah Islamnya, boleh diambil riwayatnya serta diamalkan.
Lihatlah contoh-contoh bagi perkara ini dalam kitab-kitab ilmu hadits, supaya
anda akan mengetahui bahawa orang yang mengatakan begini adalah orang yang
berkata tanpa ilmu, dan sesungguhnya nafsunyalah yang mendorongnya menceburkan
diri dalam bidang yang dia bukan ahlinya.
Selain itu, apa yang lebih kuat lagi ialah, mimpi
Abbas ini bukanlah seperti mimpi lain. Ini karena beliau telah menceritakannya
ketika Rasulullah صلى الله عليه وسلم ada bersama, dan baginda mendengar serta
menyetujuinya dan membenarkannya. Jikalau ia merupakan sesuatu yang salah atau
bercanggah dengan agama, tentu sekali baginda akan mengingkarinya. Dan oleh
karena baginda telah mendengar dan bersetuju dengannya, maka ia telah menjadi
sunnah taqririah.
_________________________________
Catatan kaki:
(12) dan (13): Tuduhan ini dibuat oleh Shaikh Abdul Aziz bin
Abdullah bin Baz (meninggal pada1420H), bekas mufti Saudi didalam fatwanya
(rujuk fatwa markaz ad-dakwah wa al-irsyad)
(14) Maksudnya menpunyai akhlaq yang baik.
Saya bawakan petikan dari kitab Irsyadul Jawiyyin ila
Sabilil Ulama-il ‘Amilin oleh Tuan Guru Hj ‘Abdul Qadir bin Hj Wan Ngah Sekam. “
…… iaitu satu raja yang adil dan ‘alim … namanya Abu Said Kukubri bin Zainuddin
… raja negeri Irbil dan bercerita oleh setengah mereka …….. [seterusnya] …. Dan
cerita oleh isterinya bahawa baju bagi raja itu tak sampai harga lima dirham
pun, maka isterinya merepek [berleter] kepadanya, maka jawab raja itu: Pakai aku
akan kain lima dirham dan bersedekah aku dengan dirham yang lebih lagi itu
terlebih baik daripada aku pakai yang mahal dan tinggal aku akan faqir miskin
…..” – Halaman 11. – Tamat petikan -.
Al-Malik al-Mudzaffar Abu Sa’id al-Kukabri adalah ipar
kepada Sultan Salahuddin al-Ayyubi. Beliau gugur syahid didalam medan jihad
menentang tentera salib Perancis ketika mempertahan kota Akka pada tahun 630H.
Beliau pernah menghadiahkan wang sebanyak seribu dinar kepada Shaikh Abu
al-Khattab ibn Dihya karena telah menyusun untuk beliau sebuah kitab maulid
bertajuk al-Tanwir fi Maulid al-Bashir al-Nadzir. – Wallahu a’lam
abdkadiralhamid@2013
0 Response to "Penjelasan Sayyid Muhammad ibn Alwi al-Maliki tentang Maulid Nabi"
Post a Comment
Silahkan komentar yg positip