Kesesatan Pemahaman WAHHABI yang Anti Maulid
Golongan yang mengharamkan peringatan Maulid Nabi berkata:
“Peringatan Maulid Nabi tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah, juga
tidak pernah dilakukan oleh para sahabatnya. Seandainya hal itu
merupakan perkara baik nescaya mereka telah mendahului kita dalam
melakukannya”.
Jawab:
Baik, Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam tidak melakukannya,
adakah baginda melarangnya? Perkara yang tidak dilakukan oleh Rasulullah
tidak semestinya menjadi sesuatu yang haram. Tetapi sesuatu yang haram
itu adalah sesuatu yang telah nyata dilarang dan diharamkan oleh
Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam. Disebabkan itu Allah ta`ala
berfirman:
“وَمَا آَتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا”. (الحشر: 7)
Artinya:
“Apa yang diberikan oleh Rasulullah kepadamu maka terimalah dan apa yang dilarangnya bagimu maka tinggalkanlah”.
(Surah al-Hasyr: 7)
Dalam firman Allah ta`ala di atas disebutkan “Apa yang dilarang ole
Rasulullah atas kalian, maka tinggalkanlah”, tidak mengatakan “Apa yang
ditinggalkan oleh Rasulullah maka tinggalkanlah”. Ini Berertinya bahawa
perkara haram adalah sesuatu yang dilarang dan diharamkan oleh
Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam tetapi bukan sesuatu yang
ditinggalkannya. Sesuatu perkara itu tidak haram hukumnya hanya dengan
alasan tidak dilakukan oleh Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam.
Melainkan ia menjadi haram ketika ada dalil yang melarang dan
mengharamkannya.
Lalu kita katakan kepada mereka:
“Apakah untuk mengetahui bahawa sesuatu itu boleh (harus) atau
sunnah, harus ada nas daripada Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam
secara langsung yang khusus menjelaskannya?”
Apakah untuk mengetahui boleh (harus) atau sunnahnya perkara maulid
harus ada nas khusus daripada Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam yang
menyatakan tentang maulid itu sendiri?! Bagaimana mungkin Rasulullah
menyatakan atau melakukan segala sesuatu secara khusus dalam umurnya
yang sangat singkat?! Bukankah jumlah nas-nas syari`at, baik ayat-ayat
al-Qur’an mahupun hadith-hadith nabi, itu semua terbatas, ertinya tidak
membicarakan setiap peristiwa, padahal peristiwa-peristiwa baru akan
terus muncul dan selalu bertambah?! Jika setiap perkara harus
dibicarakan oleh Rasulullah secara langsung, lalu dimanakah kedudukan
ijtihad (hukum yang dikeluarkan oleh mujtahid berpandukan al-Quran dan
al-Hadith) dan apakah fungsi ayat-ayat al-Quran atau hadith-hadith yang
memberikan pemahaman umum?! Misalnya firman Allah ta`ala:
“وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ”. (الحج: 77)
Artinya:
“Dan lakukan kebaikan oleh kalian supaya kalian beruntung”.
(Surah al-Hajj: 77)
Adakah setiap bentuk kebaikan harus dikerjakan terlebih dahulu oleh
Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam supaya ia dihukumkan bahawa
kebaikan tersebut boleh dilakukan?! Tentunya tidak sedemikian. Dalam
masalah ini Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam hanya memberikan
kaedah-kaedah atau garis panduan sahaja. Kerana itulah dalam setiap
pernyataan Rasulullah terdapat apa yang disebutkan dengan Jawami`
al-Kalim ertinya bahawa dalam setiap ungkapan Rasulullah terdapat
kandungan makna yang sangat luas. Dalam sebuah hadith sahih, Rasulullah
sallallahu`alaihi wasallam bersabda:
“مَنْ سَنَّ فيِ اْلإِسْـلاَمِ سُنَّةً حَسَنـَةً فَلَهُ أَجْرُهَا
وَأَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ
أُجُوْرِهِمْ شَىْءٌ”. (رواه الإمام مسلم في صحيحه)
Ertinya:
“Barangsiapa yang melakukan (merintis perkara baru) dalam Islam
sesuatu perkara yang baik maka ia akan mendapatkan pahala dari
perbuatannya tersebut dan pahala dari orang-orang yang mengikutinya
sesudah dia, tanpa berkurang pahala mereka sedikitpun”.
(Diriwayatkan oleh al-Imam Muslim di dalam Sahih-nya).
Dan di dalam hadith sahih yang lainnya, Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam bersabda:
“مَنْ أَحْدَثَ فِيْ أَمْرِنَا هذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ”. (رواه مسلم)
Ertinya:
“Barang siapa merintis sesuatu yang baru dalam agama kita ini yang bukan berasal darinya maka ia tertolak”.
(Diriwayatkan oleh al-Imam Muslim)
Dalam hadith ini Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam menegaskan
bahawa sesuatu yang baru dan tertolak adalah sesuatu yang “bukan
daripada sebahagian syari`atnya”. Ertinya, sesuatu yang baru yang
tertolak adalah yang menyalahi syari`at Islam itu sendiri. Inilah yang
dimaksudkan dengan sabda Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam di dalam
hadith di atas: “Ma Laisa Minhu”. Kerana, seandainya semua perkara yang
belum pernah dilakukan oleh Rasulullah atau oleh para sahabatnya, maka
perkara tersebut pasti haram dan sesat dengan tanpa terkecuali, maka
Rasulullah tidak akan mengatakan “Ma Laisa Minhu”, tapi mungkin akan
berkata: “Man Ahdatsa Fi Amrina Hadza Syai`an Fa Huwa Mardud” (Siapapun
yang merintis perkara baru dalam agama kita ini, maka ia pasti
tertolak). Dan bila maknanya seperti ini maka bererti hal ini
bertentangan dengan hadith yang driwayatkan oleh al-Imam Muslim di atas
sebelumnya. Iaitu hadith: “Man Sanna Fi al-Islam Sunnatan Hasanatan….”.
Padahal hadith yang diriwayatkan oleh al-Imam Muslim ini mengandungi
isyarat anjuran bagi kita untuk membuat sesuatu perkara yang baru, yang
baik, dan yang selari dengan syari`at Islam. Dengan demikian tidak semua
perkara yang baru itu adalah sesat dan ia tertolak. Namun setiap
perkara baru harus dicari hukumnya dengan melihat persesuaiannya dengan
dalil-dalil dan kaedah-kaedah syara`. Bila sesuai maka boleh dilakukan,
dan jika ia menyalahi, maka tentu ia tidak boleh dilakukan. Karena
itulah al-Hafizh Ibn Hajar al-‘Asqalani menyatakan seperti berikut:
“وَالتَّحْقِيْقُ أَنَّهَا إِنْ كَانَتْ مِمَّا تَنْدَرِجُ تَحْتَ
مُسْتَحْسَنٍ فِيْ الشَّرْعِ فَهِيَ حَسَنَةٌ، وَإِنْ كَانَتْ مِمَّا
تَنْدَرِجُ تَحْتَ مُسْتَقْبَحٍ فِيْ الشَّرْعِ فَهِيَ مُسْتَقْبَحَةٌ”.
Ertinya:
“Cara mengetahui bid’ah yang hasanah dan sayyi-ah (yang dicela)
menurut tahqiq (penelitian) para ulama’ adalah bahawa jika perkara baru
tersebut masuk dan tergolong kepada hal yang baik dalam syara` bererti
ia termasuk bid`ah hasanah, dan jika tergolong kepada hal yang buruk
dalam syara` maka berarti termasuk bid’ah yang buruk (yang dicela)”.
1.Bolehkah dengan keagungan Islam dan kelonggaran kaedah-kaedahnya, jika dikatakan bahawa setiap perkara baharu itu adalah sesat?
2. Golongan yang mengharamkan peringatan Maulid Nabi biasanya
berkata: “Peringatan maulid itu sering dimasuki oleh perkara-perkara
haram dan maksiat”.
Jawab:
Apakah kerana alasan tersebut lantas peringatan maulid menjadi haram
secara mutlak?! Pendekatannya, Apakah seseorang itu haram baginya untuk
masuk ke pasar, dengan alasan di pasar banyak yang sering melakukan
perbuatan haram, seperti membuka aurat, menggunjingkan orang, menipu dan
lain sebagainya?! Tentu tidak demikian. Maka demikian pula dengan
peringatan maulid, jika ada kesalahan-kesalahan atau perkara-perkara
haram dalam pelaksanaannya, maka kesalahan-kesalahan itulah yang harus
diperbaiki. Dan memperbaikinya tentu bukan dengan mengharamkan hukum
maulid itu sendiri. Kerana itulah al-Hafizh Ibn Hajar al-`Asqalani telah
menyatakan bahawa:
“أَصْلُ عَمَلِ الْمَوْلِدِ بِدْعَةٌ لَمْ تُنْقَلْ عَنِ السَّلَفِ
الصَّالِحِ مِنَ الْقُرُوْنِ الثَّلاَثَةِ، وَلكِنَّهَا مَعَ ذلِكَ قَدْ
اشْتَمَلَتْ عَلَى مَحَاسِنَ وَضِدِّهَا، فَمَنْ تَحَرَّى فِيْ عَمَلِهَا
الْمَحَاسِنَ وَتَجَنَّبَ ضِدَّهَا كَانَتْ بِدْعَةً حَسَنَةً”.
Artinya:
“Asal peringatan maulid adalah bid`ah yang belum pernah dinukil dari
kaum al-Salaf al-Saleh pada tiga abad pertama, tetapi meskipun demikian
peringatan maulid mengandungi kebaikan dan lawannya. Barangsiapa dalam
memperingati maulid serta berusaha melakukan hal-hal yang baik sahaja
dan menjauhi lawannya (hal-hal buruk yang diharamkan), maka itu adalah
bid`ah hasanah”.
Kalangan yang mengharamkan peringatan Maulid Nabi berkata:
“Peringatan Maulid itu seringkali menghabiskan dana yang sangat
besar. Hal itu adalah perbuatan membazirkan. Mengapa tidak digunakan
sahaja untuk keperluan ummat yang lebih penting?”.
Jawab:
Laa Hawla Walaa Quwwata Illa Billah… Perkara yang telah dianggap baik oleh para ulama’ disebutnya sebagai
membazir?! Orang yang berbuat baik, bersedekah, ia anggap telah
melakukan perbuatan haram, yaitu perbuatan membazir?! Mengapa
orang-orang seperti ini selalu saja berprasangka buruk (suuzhzhann)
terhadap umat Islam?! Mengapa harus mencari-cari dalih untuk
mengharamkan perkara yang tidak diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya?!
Mengapa mereka selalu sahaja beranggapan bahawa peringatan maulid tidak
ada unsur kebaikannya sama sekali untuk ummat ini?! Bukankah peringatan
Maulid Nabi mengingatkan kita kepada perjuangan Rasulullah
sallallahu`alaihi wasallam dalam berdakwah sehingga membangkitkan
semangat kita untuk berdakwah seperti yang telah dicontohkan baginda?!
Bukankah peringatan Maulid Nabi memupuk kecintaan kita kepada Rasulullah
sallallahu`alaihi wasallam dan menjadikan kita banyak berselawat kepada
baginda?! Sesungguhnya maslahat-maslahat besar seperti ini bagi orang
yang beriman tidak boleh diukur dengan harta.
4. Golongan yang mengharamkan peringatan Maulid Nabi sering berkata:
“Peringatan Maulid itu pertama kali diadakan oleh Sultan Salahuddin
al-Ayyubi. Tujuan beliau saat itu adalah membangkitkan semangat ummat
untuk berjihad. Bererti orang yang melakukan peringatan maulid bukan
dengan tujuan itu, telah menyimpang dari tujuan awal maulid. Oleh
kerananya peringatan maulid tidak perlu”.
Jawab:
Kenyataan seperti ini sangat pelik. Ahli sejarah mana yang mengatakan
bahawa orang yang pertama kali mengadakan peringatan maulid adalah
sultan Salahuddin al-Ayyubi. Para ahli sejarah, seperti Ibn Khallikan,
Sibth Ibn al-Jauzi, Ibn Kathir, al-Hafizh al-Sakhawi, al-Hafizh
al-Suyuthi dan lainnya telah bersepakat menyatakan bahawa orang yang
pertama kali mengadakan peringatan maulid adalah Sultan al-Muzhaffar,
bukan sultan Shalahuddin al-Ayyubi. Orang yang mengatakan bahawa sultan
Salahuddin al-Ayyubi yang pertama kali mengadakan Maulid Nabi telah
membuat “fitnah yang jahat” terhadap sejarah. Perkataan mereka bahawa
sultan Salahuddin membuat maulid untuk tujuan membangkitkan semangat
umat untuk berjihad dalam perang salib, maka jika diadakan bukan untuk
tujuan seperti ini bererti telah menyimpang, adalah perkataan yang sesat
lagi menyesatkan.
Tujuan mereka yang berkata demikian adalah hendak mengharamkan
maulid, atau paling tidak hendak mengatakan tidak perlu menyambutnya.
Kita katakan kepada mereka: Apakah jika orang yang hendak berjuang harus
bergabung dengan bala tentara sultan Salahuddin? Apakah menurut mereka
yang berjuang untuk Islam hanya bala tentara sultan Salahuddin sahaja?
Dan apakah di dalam berjuang harus mengikuti cara dan strategi Sultan
Salahuddin sahaja, dan jika tidak, ia bererti tidak dipanggil berjuang
namanya?! Hal yang sangat menghairankan ialah kenapa bagi sebahagian
mereka yang mengharamkan maulid ini, dalam keadaan tertentu, atau untuk
kepentingan tertentu, kemudian mereka mengatakan maulid boleh,
istighatsah (meminta pertolongan) boleh, bahkan ikut-ikutan tawassul
(memohon doa agar didatangkan kebaikan), tetapi kemudiannya terhadap
orang lain, mereka mengharamkannya?! Hasbunallah.
Para ahli sejarah yang telah kita sebutkan di atas, tidak ada
seorangpun daripada mereka yang mengisyaratkan bahawa tujuan maulid
adalah untuk membangkitkan semangat ummat untuk berjihad di dalam perang
di jalan Allah. Lalu dari manakah muncul pemikiran seperti ini?!
Tidak lain dan tidak bukan, pemikiran tersebut hanya muncul daripada
hawa nafsu semata-mata. Benar, mereka selalu mencari-cari kesalahan
sekecil apapun untuk mengungkapkan “kebencian” dan “sinis” mereka
terhadap peringatan Maulid Nabi ini. Apa dasar mereka mengatakan bahawa
peringatan maulid baru boleh diadakan jika tujuannya membangkitkan
semangat untuk berjihad?! Apa dasar perkataan seperti ini?! Sama sekali
tidak ada. Al-Hafizh Ibn Hajar, al-Hafizh al-Suyuthi, al-Hafizh
al-Sakhawi dan para ulama’ lainnya yang telah menjelaskan tentang
kebolehan peringatan Maulid Nabi, sama sekali tidak mengaitkannya dengan
tujuan membangkitkan semangat untuk berjihad. Kemudian dalil-dalil yang
mereka kemukakan dalam masalah maulid tidak menyebut perihal jihad sama
sekali, bahkan mengisyaratkan saja tidak. Dari sini kita tahu betapa
rapuhnya dan tidak didasari perkataan mereka itu apabila berkaitan
dengan hukum, istinbath dan istidhal. Semoga Allah merahmati para ulama’
kita. Sesungguhnya mereka adalah cahaya penerang bagi umat ini dan
sebagai ikutan bagi kita semua menuju jalan yang diredhai Allah. Amin Ya
Rabb.
abdkadiralhamid@2012
abdkadiralhamid@2012
0 Response to "Kesesatan Pemahaman WAHHABI yang Anti Maulid "
Post a Comment
Silahkan komentar yg positip