Kesesatan Pemahaman WAHHABI yang Anti Maulid
Golongan yang mengharamkan peringatan Maulid Nabi berkata: “Peringatan Maulid Nabi tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah, juga 
tidak pernah dilakukan oleh para sahabatnya. Seandainya hal itu 
merupakan perkara baik nescaya mereka telah mendahului kita dalam 
melakukannya”.
“Peringatan Maulid Nabi tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah, juga 
tidak pernah dilakukan oleh para sahabatnya. Seandainya hal itu 
merupakan perkara baik nescaya mereka telah mendahului kita dalam 
melakukannya”.Jawab:
Baik, Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam tidak melakukannya, 
adakah baginda melarangnya? Perkara yang tidak dilakukan oleh Rasulullah
 tidak semestinya menjadi sesuatu yang haram. Tetapi sesuatu yang haram 
itu adalah sesuatu yang telah nyata dilarang dan diharamkan oleh 
Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam. Disebabkan itu Allah ta`ala 
berfirman:
“وَمَا آَتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا”. (الحشر: 7)
Artinya:
“Apa yang diberikan oleh Rasulullah kepadamu maka terimalah dan apa yang dilarangnya bagimu maka tinggalkanlah”.
(Surah al-Hasyr: 7)
Dalam firman Allah ta`ala di atas disebutkan “Apa yang dilarang ole 
Rasulullah atas kalian, maka tinggalkanlah”, tidak mengatakan “Apa yang 
ditinggalkan oleh Rasulullah maka tinggalkanlah”. Ini Berertinya bahawa 
perkara haram adalah sesuatu yang dilarang dan diharamkan oleh 
Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam tetapi bukan sesuatu yang 
ditinggalkannya. Sesuatu perkara itu tidak haram hukumnya hanya dengan 
alasan tidak dilakukan oleh Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam. 
Melainkan ia menjadi haram ketika ada dalil yang melarang dan 
mengharamkannya.
Lalu kita katakan kepada mereka:
“Apakah untuk mengetahui bahawa sesuatu itu boleh (harus) atau 
sunnah, harus ada nas daripada Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam 
secara langsung yang khusus menjelaskannya?”
Apakah untuk mengetahui boleh (harus) atau sunnahnya perkara maulid 
harus ada nas khusus daripada Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam yang
 menyatakan tentang maulid itu sendiri?! Bagaimana mungkin Rasulullah 
menyatakan atau melakukan segala sesuatu secara khusus dalam umurnya 
yang sangat singkat?! Bukankah jumlah nas-nas syari`at, baik ayat-ayat 
al-Qur’an mahupun hadith-hadith nabi, itu semua terbatas, ertinya tidak 
membicarakan setiap peristiwa, padahal peristiwa-peristiwa baru akan 
terus muncul dan selalu bertambah?! Jika setiap perkara harus 
dibicarakan oleh Rasulullah secara langsung, lalu dimanakah kedudukan 
ijtihad (hukum yang dikeluarkan oleh mujtahid berpandukan al-Quran dan 
al-Hadith) dan apakah fungsi ayat-ayat al-Quran atau hadith-hadith yang 
memberikan pemahaman umum?! Misalnya firman Allah ta`ala:
“وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ”. (الحج: 77)
Artinya:
“Dan lakukan kebaikan oleh kalian supaya kalian beruntung”.
(Surah al-Hajj: 77)
Adakah setiap bentuk kebaikan harus dikerjakan terlebih dahulu oleh 
Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam supaya ia dihukumkan bahawa 
kebaikan tersebut boleh dilakukan?! Tentunya tidak sedemikian. Dalam 
masalah ini Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam hanya memberikan 
kaedah-kaedah atau garis panduan sahaja. Kerana itulah dalam setiap 
pernyataan Rasulullah terdapat apa yang disebutkan dengan Jawami` 
al-Kalim ertinya bahawa dalam setiap ungkapan Rasulullah terdapat 
kandungan makna yang sangat luas. Dalam sebuah hadith sahih, Rasulullah 
sallallahu`alaihi wasallam bersabda:
“مَنْ سَنَّ فيِ اْلإِسْـلاَمِ سُنَّةً حَسَنـَةً فَلَهُ أَجْرُهَا 
وَأَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ 
أُجُوْرِهِمْ شَىْءٌ”. (رواه الإمام مسلم في صحيحه)
Ertinya:
“Barangsiapa yang melakukan (merintis perkara baru) dalam Islam 
sesuatu perkara yang baik maka ia akan mendapatkan pahala dari 
perbuatannya tersebut dan pahala dari orang-orang yang mengikutinya 
sesudah dia, tanpa berkurang pahala mereka sedikitpun”.
(Diriwayatkan oleh al-Imam Muslim di dalam Sahih-nya).
Dan di dalam hadith sahih yang lainnya, Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam bersabda:
“مَنْ أَحْدَثَ فِيْ أَمْرِنَا هذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ”. (رواه مسلم)
Ertinya:
“Barang siapa merintis sesuatu yang baru dalam agama kita ini yang bukan berasal darinya maka ia tertolak”.
(Diriwayatkan oleh al-Imam Muslim)
Dalam hadith ini Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam menegaskan 
bahawa sesuatu yang baru dan tertolak adalah sesuatu yang “bukan 
daripada sebahagian syari`atnya”. Ertinya, sesuatu yang baru yang 
tertolak adalah yang menyalahi syari`at Islam itu sendiri. Inilah yang 
dimaksudkan dengan sabda Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam di dalam 
hadith di atas: “Ma Laisa Minhu”. Kerana, seandainya semua perkara yang 
belum pernah dilakukan oleh Rasulullah atau oleh para sahabatnya, maka 
perkara tersebut pasti haram dan sesat dengan tanpa terkecuali, maka 
Rasulullah tidak akan mengatakan “Ma Laisa Minhu”, tapi mungkin akan 
berkata: “Man Ahdatsa Fi Amrina Hadza Syai`an Fa Huwa Mardud” (Siapapun 
yang merintis perkara baru dalam agama kita ini, maka ia pasti 
tertolak). Dan bila maknanya seperti ini maka bererti hal ini 
bertentangan dengan hadith yang driwayatkan oleh al-Imam Muslim di atas 
sebelumnya. Iaitu hadith: “Man Sanna Fi al-Islam Sunnatan Hasanatan….”.
Padahal hadith yang diriwayatkan oleh al-Imam Muslim ini mengandungi 
isyarat anjuran bagi kita untuk membuat sesuatu perkara yang baru, yang 
baik, dan yang selari dengan syari`at Islam. Dengan demikian tidak semua
 perkara yang baru itu adalah sesat dan ia tertolak. Namun setiap 
perkara baru harus dicari hukumnya dengan melihat persesuaiannya dengan 
dalil-dalil dan kaedah-kaedah syara`. Bila sesuai maka boleh dilakukan, 
dan jika ia menyalahi, maka tentu ia tidak boleh dilakukan. Karena 
itulah al-Hafizh Ibn Hajar al-‘Asqalani menyatakan seperti berikut:
“وَالتَّحْقِيْقُ أَنَّهَا إِنْ كَانَتْ مِمَّا تَنْدَرِجُ تَحْتَ 
مُسْتَحْسَنٍ فِيْ الشَّرْعِ فَهِيَ حَسَنَةٌ، وَإِنْ كَانَتْ مِمَّا 
تَنْدَرِجُ تَحْتَ مُسْتَقْبَحٍ فِيْ الشَّرْعِ فَهِيَ مُسْتَقْبَحَةٌ”.
Ertinya:
“Cara mengetahui bid’ah yang hasanah dan sayyi-ah (yang dicela) 
menurut tahqiq (penelitian) para ulama’ adalah bahawa jika perkara baru 
tersebut masuk dan tergolong kepada hal yang baik dalam syara` bererti 
ia termasuk bid`ah hasanah, dan jika tergolong kepada hal yang buruk 
dalam syara` maka berarti termasuk bid’ah yang buruk (yang dicela)”.
1.Bolehkah dengan keagungan Islam dan kelonggaran kaedah-kaedahnya, jika dikatakan bahawa setiap perkara baharu itu adalah sesat?
2. Golongan yang mengharamkan peringatan Maulid Nabi biasanya 
berkata: “Peringatan maulid itu sering dimasuki oleh perkara-perkara 
haram dan maksiat”.
Jawab:
Apakah kerana alasan tersebut lantas peringatan maulid menjadi haram 
secara mutlak?! Pendekatannya, Apakah seseorang itu haram baginya untuk 
masuk ke pasar, dengan alasan di pasar banyak yang sering melakukan 
perbuatan haram, seperti membuka aurat, menggunjingkan orang, menipu dan
 lain sebagainya?! Tentu tidak demikian. Maka demikian pula dengan 
peringatan maulid, jika ada kesalahan-kesalahan atau perkara-perkara 
haram dalam pelaksanaannya, maka kesalahan-kesalahan itulah yang harus 
diperbaiki. Dan memperbaikinya tentu bukan dengan mengharamkan hukum 
maulid itu sendiri. Kerana itulah al-Hafizh Ibn Hajar al-`Asqalani telah
 menyatakan bahawa:
“أَصْلُ عَمَلِ الْمَوْلِدِ بِدْعَةٌ لَمْ تُنْقَلْ عَنِ السَّلَفِ 
الصَّالِحِ مِنَ الْقُرُوْنِ الثَّلاَثَةِ، وَلكِنَّهَا مَعَ ذلِكَ قَدْ 
اشْتَمَلَتْ عَلَى مَحَاسِنَ وَضِدِّهَا، فَمَنْ تَحَرَّى فِيْ عَمَلِهَا 
الْمَحَاسِنَ وَتَجَنَّبَ ضِدَّهَا كَانَتْ بِدْعَةً حَسَنَةً”.
Artinya:
“Asal peringatan maulid adalah bid`ah yang belum pernah dinukil dari 
kaum al-Salaf al-Saleh pada tiga abad pertama, tetapi meskipun demikian 
peringatan maulid mengandungi kebaikan dan lawannya. Barangsiapa dalam 
memperingati maulid serta berusaha melakukan hal-hal yang baik sahaja 
dan menjauhi lawannya (hal-hal buruk yang diharamkan), maka itu adalah 
bid`ah hasanah”.
Kalangan yang mengharamkan peringatan Maulid Nabi berkata:
“Peringatan Maulid itu seringkali menghabiskan dana yang sangat 
besar. Hal itu adalah perbuatan membazirkan. Mengapa tidak digunakan 
sahaja untuk keperluan ummat yang lebih penting?”.
Jawab:
Laa Hawla Walaa Quwwata Illa Billah… Perkara yang telah dianggap baik oleh para ulama’ disebutnya sebagai
membazir?! Orang yang berbuat baik, bersedekah, ia anggap telah 
melakukan perbuatan haram, yaitu perbuatan membazir?! Mengapa 
orang-orang seperti ini selalu saja berprasangka buruk (suuzhzhann) 
terhadap umat Islam?! Mengapa harus mencari-cari dalih untuk 
mengharamkan perkara yang tidak diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya?! 
Mengapa mereka selalu sahaja beranggapan bahawa peringatan maulid tidak 
ada unsur kebaikannya sama sekali untuk ummat ini?! Bukankah peringatan 
Maulid Nabi mengingatkan kita kepada perjuangan Rasulullah 
sallallahu`alaihi wasallam dalam berdakwah sehingga membangkitkan 
semangat kita untuk berdakwah seperti yang telah dicontohkan baginda?! 
Bukankah peringatan Maulid Nabi memupuk kecintaan kita kepada Rasulullah
 sallallahu`alaihi wasallam dan menjadikan kita banyak berselawat kepada
 baginda?! Sesungguhnya maslahat-maslahat besar seperti ini bagi orang 
yang beriman tidak boleh diukur dengan harta.
4. Golongan yang mengharamkan peringatan Maulid Nabi sering berkata:
 “Peringatan Maulid itu pertama kali diadakan oleh Sultan Salahuddin 
al-Ayyubi. Tujuan beliau saat itu adalah membangkitkan semangat ummat 
untuk berjihad. Bererti orang yang melakukan peringatan maulid bukan 
dengan tujuan itu, telah menyimpang dari tujuan awal maulid. Oleh 
kerananya peringatan maulid tidak perlu”.
Jawab:
Kenyataan seperti ini sangat pelik. Ahli sejarah mana yang mengatakan
 bahawa orang yang pertama kali mengadakan peringatan maulid adalah 
sultan Salahuddin al-Ayyubi. Para ahli sejarah, seperti Ibn Khallikan, 
Sibth Ibn al-Jauzi, Ibn Kathir, al-Hafizh al-Sakhawi, al-Hafizh 
al-Suyuthi dan lainnya telah bersepakat menyatakan bahawa orang yang 
pertama kali mengadakan peringatan maulid adalah Sultan al-Muzhaffar, 
bukan sultan Shalahuddin al-Ayyubi. Orang yang mengatakan bahawa sultan 
Salahuddin al-Ayyubi yang pertama kali mengadakan Maulid Nabi telah 
membuat “fitnah yang jahat” terhadap sejarah. Perkataan mereka bahawa 
sultan Salahuddin membuat maulid untuk tujuan membangkitkan semangat 
umat untuk berjihad dalam perang salib, maka jika diadakan bukan untuk 
tujuan seperti ini bererti telah menyimpang, adalah perkataan yang sesat
 lagi menyesatkan.
Tujuan mereka yang berkata demikian adalah hendak mengharamkan 
maulid, atau paling tidak hendak mengatakan tidak perlu menyambutnya. 
Kita katakan kepada mereka: Apakah jika orang yang hendak berjuang harus
 bergabung dengan bala tentara sultan Salahuddin? Apakah menurut mereka 
yang berjuang untuk Islam hanya bala tentara sultan Salahuddin sahaja? 
Dan apakah di dalam berjuang harus mengikuti cara dan strategi Sultan 
Salahuddin sahaja, dan jika tidak, ia bererti tidak dipanggil berjuang 
namanya?! Hal yang sangat menghairankan ialah kenapa bagi sebahagian 
mereka yang mengharamkan maulid ini, dalam keadaan tertentu, atau untuk 
kepentingan tertentu, kemudian mereka mengatakan maulid boleh, 
istighatsah (meminta pertolongan) boleh, bahkan ikut-ikutan tawassul 
(memohon doa agar didatangkan kebaikan), tetapi kemudiannya terhadap 
orang lain, mereka mengharamkannya?! Hasbunallah.
Para ahli sejarah yang telah kita sebutkan di atas, tidak ada 
seorangpun daripada mereka yang mengisyaratkan bahawa tujuan maulid 
adalah untuk membangkitkan semangat ummat untuk berjihad di dalam perang
 di jalan Allah. Lalu dari manakah muncul pemikiran seperti ini?!
Tidak lain dan tidak bukan, pemikiran tersebut hanya muncul daripada 
hawa nafsu semata-mata. Benar, mereka selalu mencari-cari kesalahan 
sekecil apapun untuk mengungkapkan “kebencian” dan “sinis” mereka 
terhadap peringatan Maulid Nabi ini. Apa dasar mereka mengatakan bahawa 
peringatan maulid baru boleh diadakan jika tujuannya membangkitkan 
semangat untuk berjihad?! Apa dasar perkataan seperti ini?! Sama sekali 
tidak ada. Al-Hafizh Ibn Hajar, al-Hafizh al-Suyuthi, al-Hafizh 
al-Sakhawi dan para ulama’ lainnya yang telah menjelaskan tentang 
kebolehan peringatan Maulid Nabi, sama sekali tidak mengaitkannya dengan
 tujuan membangkitkan semangat untuk berjihad. Kemudian dalil-dalil yang
 mereka kemukakan dalam masalah maulid tidak menyebut perihal jihad sama
 sekali, bahkan mengisyaratkan saja tidak. Dari sini kita tahu betapa 
rapuhnya dan tidak didasari perkataan mereka itu apabila berkaitan 
dengan hukum, istinbath dan istidhal. Semoga Allah merahmati para ulama’
 kita. Sesungguhnya mereka adalah cahaya penerang bagi umat ini dan 
sebagai ikutan bagi kita semua menuju jalan yang diredhai Allah. Amin Ya
 Rabb.
abdkadiralhamid@2012
abdkadiralhamid@2012
0 Response to "Kesesatan Pemahaman WAHHABI yang Anti Maulid "
Posting Komentar
Silahkan komentar yg positip