Peringatan Maulid Nabi Muhammad sallallahu`alaihi wasallam yang
dirayakan dengan membaca sebagian ayat-ayat al-Qur’an dan menyebutkan
sebagian sifat-sifat nabi yang mulia, ini adalah perkara yang penuh
dengan berkah dan kebaikan kebaikan yang agung. Tentu jika perayaan
tersebut terhindar dari bid`ah-bid`ah sayyi-ah yang dicela oleh syara’.
Sebagaimana dijelaskan di atas bahwa perayaan Maulid Nabi mulai
dilakukan pada permulaan abad ke 7 Hijrah. Ini bererti perbuatan ini
tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam, para
sahabat dan generasi Salaf. Namun demikian tidak bererti hukum perayaan
Maulid Nabi dilarang atau sesuatu yang haram. Kerana segala sesuatu yang
tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam atau
tidak pernah dilakukan oleh para sahabatnya belum tentu bertentangan
dengan ajaran Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam sendiri. Para ulama’
menyatakan bahawa perayaan Maulid Nabi adalah sebahagian daripada
bid`ah hasanah (yang baik). Ertinya bahawa perayaan Maulid Nabi ini
merupakan perkara baru tetapi ia selari dengan al-Qur’an dan
hadith-hadith Nabi dan sama sekali tidak bertentangan dengan keduanya.
Dalil-Dalil mengenai Peringatan Maulid Nabi
Peringatan Maulid Nabi masuk dalam anjuran hadith nabi untuk membuat
sesuatu yang baru yang baik dan tidak menyalahi syari`at Islam.
Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam bersabda:
“مَنْ سَنَّ فيِ اْلإِسْـلاَمِ سُنَّةً حَسَنـَةً فَلَهُ أَجْرُهَا
وَأَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ
أُجُوْرِهِمْ شَىْءٌ”. (رواه مسلم في صحيحه)”.
Artinya:
“Barang siapa yang melakukan (merintis) dalam Islam sesuatu perkara
yang baik maka ia akan mendapatkan pahala daripada perbuatan baiknya
tersebut, dan ia juga mendapatkan pahala dari orang yang mengikutinya
selepasnya, tanpa dikurangkan pahala mereka sedikitpun”.
(Diriwayatkan oleh al-Imam Muslim di dalam kitab Shahihnya).
Faedah daripada Hadith tersebut:
1.Hadith ini memberikan kelonggaran kepada ulama’ ummat Nabi Muhammad
sallallahu`alaihi wasallam untuk melakukan perkara-perkara baru yang
baik dan tidak bertentangan dengan al-Qur’an, al-Sunnah, Athar
(peninggalan) mahupun Ijma` ulama’. Peringatan maulid Nabi adalah
perkara baru yang baik dan sama sekali tidak menyalahi satu-pun di
antara dalil-dalil tersebut. Dengan demikian bererti hukumnya boleh,
bahkan salah satu jalan untuk mendapatkan pahala. Jika ada orang yang
mengharamkan peringatan Maulid Nabi, bererti ia telah mempersempit
kelonggaran yang telah Allah berikan kepada hamba-Nya untuk melakukan
perbuatan-perbuatan baik yang belum pernah ada pada zaman Nabi.
2. Dalil-dalil tentang adanya Bid`ah Hasanah yang telah disebutkan dalam pembahasan mengenai Bid`ah.
3. Hadits yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dan al-Imam
Muslim di dalam kitab Shahih mereka. Diriwayatkan bahawa ketika
Rasulullah tiba di Madinah, beliau mendapati orang-orang Yahudi berpuasa
pada hari ‘Asyura’ (10 Muharram). Rasulullah bertanya kepada mereka:
“Untuk apa mereka berpuasa?” Mereka menjawab: “Hari ini adalah hari
ditenggelamkan Fir’aun dan diselamatkan Nabi Musa, dan kami berpuasa di
hari ini adalah karena bersyukur kepada Allah”. Kemudian Rasulullah
sallallahu`alaihi wasallam bersabda:
“أَنَا أَحَقُّ بِمُوْسَى مِنْكُمْ”.
Artinya:
“Aku lebih berhak terhadap Musa daripada kalian (orang-orang Yahudi)”.
Lalu Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam berpuasa dan memerintahkan para sahabat baginda untuk berpuasa.
Faedah daripada Hadith tersebut:
Pengajaran penting yang dapat diambil daripada hadith ini ialah
bahawa sangat dianjurkan untuk melakukan perbuatan bersyukur kepada
Allah pada hari-hari tertentu atas nikmat yang Allah berikan pada
hari-hari tersebut. Sama ada melakukan perbuatan bersyukur kerana
memperoleh nikmat atau kerana diselamatkan dari bahaya. Kemudian
perbuatan syukur tersebut diulang pada hari yang sama di setiap
tahunnya. Bersyukur kepada Allah dapat dilakukan dengan melaksanakan
berbagai bentuk ibadah, seperti sujud syukur, berpuasa, sedekah, membaca
al-Qur’an dan sebagainya. Bukankah kelahiran Rasulullah
sallallahu`alaihi wasallam adalah nikmat yang paling besar bagi umat
ini?!
Adakah nikmat yang lebih agung daripada dilahirkannya Rasulullah pada
bulan Rabi’ul Awwal ini?! Adakah nikmat dan kurniaan yang lebih agung
daripada pada kelahiran Rasulullah yang menyelamatkan kita dari jalan
kesesatan?! Demikian inilah yang telah dijelaskan oleh al-Hafizh Ibn
Hajar al-`Asqalani.
4. Hadits riwayat al-Imam Muslim di dalam kitab Shahihnya. Bahawa
Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam ketika ditanya mengapa beliau
puasa pada hari Isnin, beliau menjawab:
“ذلِكَ يَوْمٌ وُلِدْتُ فِيْهِ”.
Artinya:
“Hari itu adalah hari dimana aku dilahirkan”.
(Diriwayatkan oleh al-Imam Muslim)
Faedah daripada Hadith tersebut:
Hadith ini menunjukkan bahawa Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam
melakukan puasa pada hari Isnin kerana bersyukur kepada Allah, bahawa
pada hari itu baginda dilahirkan. Ini adalah isyarat daripada Rasulullah
sallallahu`alaihi wasallam, ertinya jika baginda berpuasa pada hari
isnin kerana bersyukur kepada Allah atas kelahiran baginda sendiri pada
hari itu, maka demikian pula bagi kita sudah selayaknya pada tanggal
kelahiran Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam tersebut untuk kita
melakukan perbuatan syukur, misalkan dengan membaca al-Qur’an, membaca
kisah kelahiran baginda, bersedekah, atau melakukan perbuatan baik dan
lainnya. Kemudian, oleh kerana puasa pada hari isnin diulangi setiap
minggunya, maka bererti peringatan maulid juga diulangi setiap tahunnya.
Dan kerana hari kelahiran Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam masih
diperselisihkan oleh para ulama’ mengenai tanggalnya, -bukan pada
harinya-, maka boleh sahaja jika dilakukan pada tanggal 12, 2, 8, atau
10 Rabi’ul Awwal atau pada tanggal lainnya. Bahkan tidak menjadi masalah
bila perayaan ini dilaksanakan dalam sebulan penuh sekalipun,
sebagaimana yang telah ditegaskan oleh al-Hafizh al-Sakhawi seperti yang
akan dinyatakan di bawah ini.
Fatwa Beberapa Ulama’ Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah:
1. Fatwa al-Syaikh al-Islam Khatimah al-Huffazh Amir al-Mu’minin Fi
al-Hadith al-Imam Ahmad Ibn Hajar al-`Asqalani. Beliau menyatakan
seperti berikut:
“أَصْلُ عَمَلِ الْمَوْلِدِ بِدْعَةٌ لَمْ تُنْقَلْ عَنِ السَّلَفِ
الصَّالِحِ مِنَ الْقُرُوْنِ الثَّلاَثَةِ، وَلكِنَّهَا مَعَ ذلِكَ قَدْ
اشْتَمَلَتْ عَلَى مَحَاسِنَ وَضِدِّهَا، فَمَنْ تَحَرَّى فِيْ عَمَلِهَا
الْمَحَاسِنَ وَتَجَنَّبَ ضِدَّهَا كَانَتْ بِدْعَةً حَسَنَةً”. وَقَالَ:
“وَقَدْ ظَهَرَ لِيْ تَخْرِيْجُهَا عَلَى أَصْلٍ ثَابِتٍ”.
Artinya:
“Asal peringatan maulid adalah bid`ah yang belum pernah dinukikanl
daripada (ulama’) al-Salaf al-Saleh yang hidup pada tiga abad pertama,
tetapi demikian peringatan maulid mengandungi kebaikan dan lawannya
(keburukan), jadi barangsiapa dalam peringatan maulid berusaha melakukan
hal-hal yang baik sahaja dan menjauhi lawannya (hal-hal yang buruk),
maka itu adalah bid`ah hasanah”. Al-Hafizh Ibn Hajar juga mengatakan:
“Dan telah nyata bagiku dasar pengambilan peringatan Maulid di atas
dalil yang thabit (Sahih)”.
2. Fatwa al-Imam al-Hafizh al-Suyuthi. Beliau mengatakan di dalam
risalahnya “Husn al-Maqshid Fi ‘Amal al-Maulid”. Beliau menyatakan
seperti berikut:
“عِنْدِيْ أَنَّ أَصْلَ عَمَلِ الْمَوِلِدِ الَّذِيْ هُوَ اجْتِمَاعُ
النَّاسِ وَقِرَاءَةُ مَا تَيَسَّرَ مِنَ القُرْءَانِ وَرِوَايَةُ
الأَخْبَارِ الْوَارِدَةِ فِيْ مَبْدَإِ أَمْرِ النَّبِيِّ وَمَا وَقَعَ
فِيْ مَوْلِدِهِ مِنَ الآيَاتِ، ثُمَّ يُمَدُّ لَهُمْ سِمَاطٌ
يَأْكُلُوْنَهُ وَيَنْصَرِفُوْنَ مِنْ غَيْرِ زِيَادَةٍ عَلَى ذلِكَ هُوَ
مِنَ الْبِدَعِ الْحَسَنَةِ الَّتِيْ يُثَابُ عَلَيْهَا صَاحِبُهَا لِمَا
فِيْهِ مِنْ تَعْظِيْمِ قَدْرِ النَّبِيِّ وَإِظْهَارِ الْفَرَحِ
وَالاسْتِبْشَارِ بِمَوْلِدِهِ الشَّرِيْفِ. وَأَوَّلُ مَنْ أَحْدَثَ ذلِكَ
صَاحِبُ إِرْبِل الْمَلِكُ الْمُظَفَّرُ أَبُوْ سَعِيْدٍ كَوْكَبْرِيْ
بْنُ زَيْنِ الدِّيْنِ ابْنِ بُكْتُكِيْن أَحَدُ الْمُلُوْكِ الأَمْجَادِ
وَالْكُبَرَاءِ وَالأَجْوَادِ، وَكَانَ لَهُ آثاَرٌ حَسَنَةٌ وَهُوَ
الَّذِيْ عَمَّرَ الْجَامِعَ الْمُظَفَّرِيَّ بِسَفْحِ قَاسِيُوْنَ”.
Artinya:
“Menurutku: pada dasarnya peringatan maulid, merupakan kumpulan
orang-orang beserta bacaan beberapa ayat al-Qur’an, meriwayatkan
hadith-hadith tentang permulaan sejarah Rasulullah dan tanda-tanda yang
mengiringi kelahirannya, kemudian disajikan hidangan lalu dimakan oleh
orang-orang tersebut dan kemudian mereka bubar setelahnya tanpa ada
tambahan-tambahan lain, adalah termasuk bid`ah hasanah (bid`ah yang
baik) yang melakukannya akan memperolehi pahala. Kerana perkara seperti
itu merupakan perbuatan mengagungkan tentang kedudukan Rasulullah dan
merupakan penampakkan (menzahirkan) akan rasa gembira dan suka cita
dengan kelahirannya (rasulullah) yang mulia. Orang yang pertama kali
melakukan peringatan maulid ini adalah pemerintah Irbil, Sultan
al-Muzhaffar Abu Sa`id Kaukabri Ibn Zainuddin Ibn Buktukin, salah
seorang raja yang mulia, agung dan dermawan. Beliau memiliki peninggalan
dan jasa-jasa yang baik, dan dialah yang membangun al-Jami`
al-Muzhaffari di lereng gunung Qasiyun”.
3. Fatwa al-Imam al-Hafizh al-Sakhawi seperti disebutkan di dalam “al-Ajwibah al-Mardliyyah”, seperti berikut:
“لَمْ يُنْقَلْ عَنْ أَحَدٍ مِنَ السَّلَفِ الصَّالِحِ فِيْ الْقُرُوْنِ
الثَّلاَثَةِ الْفَاضِلَةِ، وَإِنَّمَا حَدَثَ “بَعْدُ، ثُمَّ مَا زَالَ
أَهْـلُ الإِسْلاَمِ فِيْ سَائِرِ الأَقْطَارِ وَالْمُـدُنِ الْعِظَامِ
يَحْتَفِلُوْنَ فِيْ شَهْرِ مَوْلِدِهِ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَشَرَّفَ وَكَرَّمَ- يَعْمَلُوْنَ الْوَلاَئِمَ الْبَدِيْعَةَ
الْمُشْتَمِلَةَ عَلَى الأُمُوْرِ البَهِجَةِ الرَّفِيْعَةِ،
وَيَتَصَدَّقُوْنَ فِيْ لَيَالِيْهِ بِأَنْوَاعِ الصَّدَقَاتِ،
وَيُظْهِرُوْنَ السُّرُوْرَ، وَيَزِيْدُوْنَ فِيْ الْمَبَرَّاتِ، بَلْ
يَعْتَنُوْنَ بِقِرَاءَةِ مَوْلِدِهِ الْكَرِيْمِ، وَتَظْهَرُ عَلَيْهِمْ
مِنْ بَرَكَاتِهِ كُلُّ فَضْلٍ عَمِيْمٍ بِحَيْثُ كَانَ مِمَّا جُرِّبَ”.
ثُمَّ قَالَ: “قُلْتُ: كَانَ مَوْلِدُهُ الشَّرِيْفُ عَلَى الأَصَحِّ
لَيْلَةَ الإِثْنَيْنِ الثَّانِيَ عَشَرَ مِنْ شَهْرِ رَبِيْع الأَوَّلِ،
وَقِيْلَ: لِلَيْلَتَيْنِ خَلَتَا مِنْهُ، وَقِيْلَ: لِثَمَانٍ، وَقِيْلَ:
لِعَشْرٍ وَقِيْلَ غَيْرُ ذَلِكَ، وَحِيْنَئِذٍ فَلاَ بَأْسَ بِفِعْلِ
الْخَيْرِ فِيْ هذِهِ الأَيَّامِ وَاللَّيَالِيْ عَلَى حَسَبِ
الاسْتِطَاعَةِ بَلْ يَحْسُنُ فِيْ أَيَّامِ الشَّهْرِ كُلِّهَا
وَلَيَالِيْهِ”.
Artinya:
“Peringatan Maulid Nabi belum pernah dilakukan oleh seorangpun
daripada kaum al-Salaf al-Saleh yang hidup pada tiga abad pertama yang
mulia, melainkan baru ada setelah itu di kemudian. Dan ummat Islam di
semua daerah dan kota-kota besar sentiasa mengadakan peringatan Maulid
Nabi pada bulan kelahiran Rasulullah. Mereka mengadakan jamuan-jamuan
makan yang luar biasa dan diisi dengan hal-hal yang menggembirakan dan
baik. Pada malam harinya, mereka mengeluarkan berbagai-bagai sedekah,
mereka menampakkan kegembiraan dan suka cita. Mereka melakukan
kebaikan-kebaikan lebih daripada kebiasaannya. Bahkan mereka berkumpul
dengan membaca buku-buku maulid. Dan nampaklah keberkahan Nabi dan
Maulid secara menyeluruh. Dan ini semua telah teruji”. Kemudian
al-Sakhawi berkata: “Aku Katakan: “Tanggal kelahiran Nabi menurut
pendapat yang paling sahih adalah malam Isnin, tanggal 12 bulan Rabi’ul
Awwal. Menurut pendapat lain malam tanggal 2, 8, 10 dan masih ada
pendapat-pendapat lain. Oleh kerananya tidak mengapa melakukan kebaikan
bila pun pada siang hari dan waktu malam ini sesuai dengan kesiapan yang
ada, bahkan baik jika dilakukan pada siang hari dan waktu malam bulan
Rabi’ul Awwal seluruhnya” .
Jika kita membaca fatwa-fatwa para ulama’ terkemuka ini dan
merenungkannya dengan hati yang suci bersih, maka kita akan mengetahui
bahawa sebenarnya sikap “BENCI” yang timbul daripada sebahagian golongan
yang mengharamkan Maulid Nabi tidak lain hanya didasari kepada hawa
nafsu semata-mata. Orang-orang seperti itu sama sekali tidak
mempedulikan fatwa-fatwa para ulama’ yang saleh terdahulu. Di antara
pernyataan mereka yang sangat menghinakan ialah bahawa mereka seringkali
menyamakan peringatan maulid Nabi ini dengan perayaan hari Natal yang
dilakukan oleh orang-orang Nasrani. Bahkan salah seorang dari mereka,
kerana sangat benci terhadap perayaan Maulid Nabi ini, dengan tanpa malu
dan tanpa segan sama sekali berkata:
“إِنَّ الذَّبِيْحَةَ الَّتِيْ تُذْبَحُ لإِطْعَامِ النَّاسِ فِيْ الْمَوْلِدِ أَحْرَمُ مِنَ الْخِنْزِيْرِ”.
Artinya:
“Sesungguhnya binatang sembelihan yang disembelih untuk menjamu orang dalam peringatan maulid lebih haram dari daging babi”.
Golongan yang anti maulid seperti WAHHABI menganggap bahawa perbuatan
bid`ah seperti menyambut Maulid Nabi ini adalah perbuatan yang
mendekati syirik (kekufuran). Dengan demikian, menurut mereka, lebih
besar dosanya daripada memakan daging babi yang hanya haram sahaja dan
tidak mengandungi unsur syirik (kekufuran).
Jawab:
Na`uzu Billah… Sesungguhnya sangat kotor dan jahat perkataan orang
seperti ini. Bagaimana ia berani dan tidak mempunyai rasa malu sama
sekali mengatakan peringatan Maulid Nabi, yang telah dipersetujui oleh
para ulama’ dan orang-orang saleh dan telah dianggap sebagai perkara
baik oleh para ulama’-ulama’ ahli hadith dan lainnya, dengan perkataan
buruk seperti itu?!
Orang seperti ini benar-benar tidak mengetahui kejahilan dirinya
sendiri. Apakah dia merasakan dia telah mencapai darjat seperti
al-Hafizh Ibn Hajar al-`Asqalani, al-Hafizh al-Suyuthi atau al-Hafizh
al-Sakhawi atau mereka merasa lebih `alim dari ulama’-ulama’ tersebut?!
Bagaimana ia membandingkan makan daging babi yang telah nyata dan tegas
hukumnya haram di dalam al-Qur’an, lalu ia samakan dengan peringatan
Maulid Nabi yang sama sekali tidak ada unsur pengharamannya dari nas-nas
syari’at agama?! Ini bererti, bahawa golongan seperti mereka yang
mengharamkan maulid ini tidak mengetahui Maratib al-Ahkam
(tingkatan-tingkatan hukum). Mereka tidak mengetahui mana yang haram dan
mana yang mubah (harus), mana yang haram dengan nas (dalil al-Qur’an)
dan mana yang haram dengan istinbath (mengeluarkan hukum). Tentunya
orang-orang ”BODOH” seperti ini sama sekali tidak layak untuk diikuti
dan dijadikan ikutan dalam mengamalkan agama ISLAM ini.
Pembacaan Kitab-kitab Maulid
Di antara rangkaian acara peringatan Maulid Nabi adalah membaca
kisah-kisah tentang kelahiran Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam.
Al-Hafizh al-Sakhawi menyatakan seperti berikut:
“وَأَمَّا قِرَاءَةُ الْمَوْلِدِ فَيَنْبَغِيْ أَنْ يُقْتَصَرَ مِنْهُ
عَلَى مَا أَوْرَدَهُ أَئِمَّةُ الْحَدِيْثِ فِيْ تَصَانِيْفِهِمْ
الْمُخْتَصَّةِ بِهِ كَالْمَوْرِدِ الْهَنِيِّ لِلْعِرَاقِيِّ– وَقَدْ
حَدَّثْتُ بِهِ فِيْ الْمَحَلِّ الْمُشَارِ إِلَيْهِ بِمَكَّةَ-، وَغَيْرِ
الْمُخْتَصَّةِ بِهِ بَلْ ذُكِرَ ضِمْنًا كَدَلاَئِلِ النُّـبُوَّةِ
لِلْبَيْهَقِيِّ، وَقَدْ خُتِمَ عَلَيَّ بِالرَّوْضَةِ النَّـبَوِيَّةِ،
لأَنَّ أَكْثَرَ مَا بِأَيْدِيْ الْوُعَّاظِ مِنْهُ كَذِبٌ وَاخْتِلاَقٌ،
بَلْ لَمْ يَزَالُوْا يُوَلِّدُوْنَ فِيْهِ مَا هُوَ أَقْبَحُ وَأَسْمَجُ
مِمَّا لاَ تَحِلُّ رِوَايَتُهُ وَلاَ سَمَاعُهُ، بَلْ يَجِبُ عَلَى مَنْ
عَلِمَ بُطْلاَنُهُ إِنْكَارُهُ، وَالأَمْرُ بِتَرْكِ قِرَائِتِهِ، عَلَى
أَنَّهُ لاَ ضَرُوْرَةَ إِلَى سِيَاقِ ذِكْرِ الْمَوْلِدِ، بَلْ يُكْتَفَى
بِالتِّلاَوَةِ وَالإِطْعَامِ وَالصَّدَقَةِ، وَإِنْشَادِ شَىْءٍ مِنَ
الْمَدَائِحِ النَّـبَوِيَّةِ وَالزُّهْدِيَّةِ الْمُحَرِّكَةِ
لِلْقُلُوْبِ إِلَى فِعْلِ الْخَيْرِ وَالْعَمَلِ لِلآخِرَةِ وَاللهُ
يَهْدِيْ مَنْ يَشَاءُ”.
Artinya:
“Adapun pembacaan kisah kelahiran Nabi maka sepatutnya yang dibaca
itu hanya yang disebutkan oleh para ulama’ ahli hadith di dalam
kitab-kitab mereka yang khusus menceritakan tentang kisah kelahiran
Nabi, seperti al-Maurid al-Haniyy karangan al-‘Iraqi (Aku juga telah
mengajarkan dan membacakannya di Makkah), atau tidak khusus -dengan
karya-karya tentang maulid saja- tetapi juga dengan menyebutkan
riwayat-riwayat yang mengandungi tentang kelahiran Nabi, seperti kitab
Dala-il al-Nubuwwah karangan al-Baihaqi. Kitab ini juga telah dibacakan
kepadaku hingga selesai di Raudhah Nabi. Kerana kebanyakan kisah maulid
yang ada di tangan para penceramah adalah riwayat-riwayat bohong dan
palsu, bahkan hingga kini mereka masih terus mengeluarkan
riwayat-riwayat dan kisah-kisah yang lebih buruk dan tidak layak
didengar, yang tidak boleh diriwayatkan dan didengarkan, justeru
sebaliknya orang yang mengetahui kebatilannya wajib mengingkari dan
melarangnya untuk dibaca. Padahal sebenarnya tidak boleh ada pembacaan
kisah-kisah maulid dalam peringatan maulid Nabi, melainkan cukup membaca
beberapa ayat al-Qur’an, memberi makan dan sedekah, didendangkan
bait-bait Mada-ih Nabawiyyah (pujian-pujian terhadap Nabi) dan
syair-syair yang mengajak kepada hidup zuhud (tidak loba kepada dunia),
mendorong hati untuk berbuat baik dan beramal untuk akhirat. Dan Allah
memberi petunjuk kepada orang yang Dia kehendaki”.
abdkadiralhamid@2012
abdkadiralhamid@2012
0 Response to "Hukum Peringatan Maulid Nabi"
Post a Comment
Silahkan komentar yg positip